Zaginiony skarb to gra planszowa z gatunku ściganek, gdzie liczy się szczęście i rzuty kostką, ale dzięki kilku ciekawym elementom urozmaicającym mechanikę oraz bardzo ładnej oprawie graficznej przyjemnie wyróżnia się na ich tle. Jeśli macie ochotę odnaleźć piracki skarb, mustrujcie się na statku i ruszajcie w pełną przygód podróż!

OPIS I CEL GRY
Kapitan piratów zakopał swój skarb na wyspie, a miejsce jego ukrycia oznaczył na mapie krzyżykiem. Ten z graczy, który go odnajdzie i jako pierwszy wróci z nim na statek, zostanie zwycięzcą. Ale uwaga! Kapitan zastawił sporo pułapek na żądnych kosztowności marynarzy.
ZAWARTOŚĆ PUDEŁKA
plansza
5 żetonów celu (w tym skarb kapitana)
24 karty pułapek
4 pionki
kostka
instrukcja







PRZYGOTOWANIE I PRZEBIEG GRY
Ustaw pionki graczy (od 2 do 4) na polu startowym obok żaglowca. To pole pełni funkcję zarówno STARTU, jak i METY. Potasuj żetony celu i losowo ułóż obrazkiem do dołu na polach planszy oznaczonych krzyżykiem. Potasowane karty pułapek ułóż w zakrytym stosie obok planszy.



Gracze mogą poruszać się po planszy w dowolnym kierunku. Ścieżki rozwidlają się, łączą w sercu dżungli (na środku wyspy) i prowadzą na skróty przez jaskinie. Poszczególne pola mają różne kolory i przypisane do nich akcje, np. dodatkowy rzut kostką, pobranie karty pułapki, przesunięcie pionka o kilka pól. Większość z nich (w kolorze zielonym) nie pociąga jednak za sobą żadnej akcji specjalnej. Pułapki zastawione przez kapitana Drewnianą Nogę to: utrata następnej kolejki, przeniesienie pionka do serca dżungli, przesunięcie pionka o tyle pól ile poprzedni gracz i zamiana miejscami 2 pionków.
Gracze będą kolejno odkrywać żetony celu rozmieszczone symetrycznie na całej wyspie, żeby odnaleźć skarb kapitana Drewnianej Nogi. Odkrycie skarbu to jednak dopiero połowa sukcesu, bo trzeba z nim bezpiecznie wrócić na statek. Za każdym razem, kiedy któryś z graczy wyrzuci na kostce symbol bomby albo użyje żetonu z bombą, może wyzwać na pojedynek osobę wracającą ze skarbem na statek (lub każdą inną, żeby przejąć jej żeton celu). Pojedynek rozgrywa się za pomocą rzutu kości: zwycięzca przejmuje 1 wybrany żeton przegranego, a przegrany zostaje przeniesiony do serca dżungli (na środek planszy).

WRAŻENIA
W odróżnieniu od większości prostych ściganek Zaginiony skarb nie ma liniowej trasy od punktu A do punktu Z. Gracz za każdym razem może dokonać wyboru, która droga bardziej mu się opłaca: do przodu, do tyłu lub w bok. Przez większą część rozgrywki gracze krążą po planszy w różnych kierunkach i dopiero kiedy zostanie odkryty żeton skarbu, rozpoczyna się szalony wyścig do mety. Biorąc pod uwagę fakt, że gracze mogą wyzywać się na pojedynek niezależnie od tego, gdzie znajdują się ich pionki, poziom (negatywnej) interakcji jest dość duży. Przegrana w pojedynku wiąże się nie tylko z utratą skarbu (lub innego żetonu celu), lecz także cofnięciem pionka na środek planszy. Dzięki takiemu rozwiązaniu do samego końca nie można być pewnym, kto jako pierwszy dotrze na statek ze skarbem. Pułapki zastawione na planszy przez kapitana Drewnianą Nogę nie są zbyt dotkliwe, dlatego w czasie gry nikt nie ma poczucia, że „to już koniec, nigdy nie uda mi się wygrać”. Bardzo spodobał mi się pomysł z umieszczeniem ciekawostek na temat piratów na kartach z pułapkami, np. „Piraci wierzyli, że obecność kobiet na statku przynosi pecha”, „Krótka zakrzywiona szabla, popularna wśród piratów, nazywała się kordelas” czy „Piraci z Karaibów to atrakcja Disneylandu, która była inspiracją do powstania znanej serii filmów” (nie miałam o tym pojęcia!). Podsumowując, Zaginiony skarb to prosta gra planszowa oparta o mechanikę losowości w przyjemnej oprawie graficznej. Spodoba się pięciolatkom, a nawet nieco starszym dzieciom, które nie miały wcześniej do czynienia z wieloma planszówkami.
Gra Zaginiony skarb należy do linii gier dla najmłodszych Zu&Berry wydawnictwa Fabryka Kart Trefl-Kraków. W ofercie Zu&Berry znajdziecie propozycje prostych gier edukacyjnych dla dzieci w wieku 1–5 lat, a także karty kontrastowe dla noworodków.



TYTUŁ: Zaginiony skarb
SERIA: Zu&Berry
AUTOR: Sławomir Czuba
WYDAWNICTWO: Fabryka Kart Trefl-Kraków
WIEK: 5+
LICZBA GRACZY: 2–3
CZAS GRY: 20–30 minut
WIELKOŚĆ: 21 × 31 × 4 cm
ROK WYDANIA: 2018