Cała nasza rodzina bardzo lubi gry logiczne z serii SmartGames: moje córki zjadły zęby na Króliczku i Dniu i nocy, później przez długi czas zmagały się Mądrym zamkiem i Kamelotem Jr, a od niedawna wytężają szare komórki, stawiając mosty w Temple Connection. Mimo że wszystkie gry z serii SmartGames są przeznaczone dla jednego gracza, moje dzieci rzadko mają okazję pobawić się w samotności. Koleżanki, rodzice i dziadkowie zawsze muszą dorzucić swoje trzy grosze. W dzisiejszym wpisie pokażę Wam, w czym tkwi urok tych gier na podstawie Temple Connection.

ZAWARTOŚĆ PUDEŁKA

plastikowa plansza
trzy świątynie
siedem elementów mostu
książeczka z zadaniami i rozwiązaniami
polska wersja instrukcji

OPIS I CEL GRY

Na planszy o wymiarach 5 × 5 pól mieszczą się trzy świątynie stylizowane na buddyjskie pagody. Każda z nich wygląda nieco inaczej: budynki różnią się liczbą dachów (od jednego do trzech), a także umiejscowieniem drzwi (na parterze lub na piętrze). Zadaniem gracza jest połączenie świątyń za pomocą mostów w taki sposób, żeby stworzyć jedną nieprzerwaną drogę łączącą budowle. W zależności od poziomu trudności raz trzeba będzie połączyć jedynie dwie pagody, a innym razem wszystkie trzy – za każdym razem gracz samodzielnie będzie musiał wybrać liczbę i rodzaj segmentów mostu, które pozwolą wykonać zadanie. Do wyboru ma aż siedem różnych elementów.

80 zadań podzielono na pięć stopni trudności (po 16 łamigłówek na poziom): starter (phi!), junior (bułka z masłem!), expert (tu zaczyna sie zabawa!), master (oj, nie jest łatwo!) i wizard (a można podejrzeć rozwiązanie?).

PRZYGOTOWANIE

Otwierasz książeczkę z zadaniami na pierwszej (polecam!) lub na dowolnej (na własną odpowiedzialność) stronie i ustawiasz na planszy świątynie zgodnie z wydrukowanymi wytycznymi. Cyfra na czerwonym kwadracie w książeczce oznacza liczbę dachów świątyni, a czarne i białe trójkąty pokazują, w którą stronę muszą być zwrócone wejścia do budynków. Dla najmłodszych graczy już sam proces przygotowania może być treningiem orientacji przestrzennej i odwzorowywania.

Układ na planszy odpowiada zadaniu nr 9.
Świątynia z jednym dachem musi mieć drzwi skierowane na zachód i południe.

DO DZIEŁA!

Spośród siedmiu dostępnych elementów mostu trzeba wybrać te, dzięki którym uda się stworzyć połączenie miedzy świątyniami. Nigdzie nie jest powiedziane, do których drzwi (przypominam, że każdy budynek ma dwa wejścia) musi prowadzić most, dlatego możliwości jest naprawdę dużo. 

Jest tylko jedno poprawne rozwiązanie zagadki.
W przypadku łamigłówki z poziomu starter sprawdzenie rozwiązania to tylko formalność.

Z każdym kolejnym rozwiązanym zadaniem nabiera się sprawności i pewności siebie, odpowiednie elementy same cisną się do rąk, a trasa łącząca świątynie spływa jak w objawieniu. W końcu przychodzi jednak moment przestoju i kryzysu. Moment, w którym wydaje się, że dana łamigłówka nie ma rozwiązania. A kolejna już na pewno została źle zaprojektowana. A jeszcze dalsza jest po prostu podła i „tylko jeden jedyny raz zerknę do odpowiedzi”. Im dalej w las, tym trudniej i tym większa ochota na przechodzenie kolejnych poziomów. 

WYKONANIE

Temple Connection podobnie jak pozostałe gry z serii SmartGames jest przykładem doskonałego wykonania. Masywne plastikowe elementy mają żywe barwy i gładkie krawędzie, po ułożeniu elementy trzymają się tak dobrze, że planszę można przenosić bez obawy, że z trudem wymyślony odcinek trasy ulegnie zniszczeniu. Książeczka z zadaniami połączona za pomocą spirali ma sztywne okładki i dobrze zabezpiecza strony z zadaniami. Gra nie ma oryginalnej polskiej instrukcji, ale na szczęście dołączono zasady gry na oddzielnej kartce. Pudełko zamykane od góry można postawić pionowo albo położyć – i nic się nie wysypie.

WRAŻENIA

Temple Connection to gra, która nie tylko pięknie wygląda i rozwija umiejętności logicznego myślenia, lecz także pomaga ćwiczyć cierpliwość i wytrwałość. Rosnący poziom trudności zadań sprawia, że dziecko stopniowo buduje pewność siebie. Radość ze znalezienia odpowiedniego układu mostów jest bardzo duża. W obliczu trudniejszych wyzwań niektóre dzieci mogą się czuć zniechęcone, ale tym bardziej należy je wspierać (słowami otuchy, a nie podsuwaniem gotowych rozwiązań) i nakierowywać na odpowiednie tory. Temple Connection sprawdzi się jako wspaniała rozrywka intelektualna zarówno dla dzieci, jak i dorosłych. Tych drugich wcale nie trzeba będzie specjalnie zachęcać do podjęcia wyzwania, gwarantuję! Uniwersalna tematyka i kolorystyka powiększają grupę docelowych odbiorców, również o doświadczonych graczy.

Recenzowany egzemplarz gry pochodzi ze sklepu Kreatywne Maluchy:

TYTUŁ: Temple Connection
AUTOR: Raf Peeters
WYDAWNICTWO: SmartGames
WIEK: 7+
LICZBA GRACZY: 1
WYMIARY: 24 × 24 × 6 cm
ROK WYDANIA: 2014

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *