Palec pod budkę, kto w dzieciństwie urządzał wyścigi ślimaków! Łapane do kubełka winniczki nieodłącznie kojarzą mi się z wakacyjnymi zabawami z moimi kolegami z podwórka. Przenosiliśmy je na drogę, gdzie sunęły niespiesznie po wytyczonych za pomocą patyków i kamieni torach. Kibicowaliśmy mięczakom (każde swojemu), kusząc je liśćmi mleczu, ale do mety docierała zaledwie garstka zawodników. Większość zbaczała ze szlaku albo zawracała w połowie drogi. Ale i tak to my najczęściej okazywaliśmy się największymi mięczakami, bo rzadko starczało nam cierpliwości, żeby dotrwać do finału – ślimakom zupełnie się nie spieszyło. Co innego, gdyby organizować wyścigi na najwolniejszego ślimaka… Ale zaraz, chwileczkę! W nowej grze Naszej Księgarni dla najmłodszych właśnie o to chodzi – kto ostatni, ten lepszy! Przeczytajcie i sami oceńcie, czy naprawdę Ślimaki to mięczaki.
Ślimaki to mięczaki Nasza Księgarnia
OPIS I CEL GRY

Sześć różnokolorowych ślimaków staje do wyścigu po lesie. Trasa wiedzie przez płatki kwiatów, owoce, warzywa, a także przedmioty należące do świata ludzi. Po drodze ślimaki będą miały okazję podziwiać leśną roślinność i spotkać jego najmniejszych mieszkańców: od krasnoludka przez stonkę i biedronki aż do żuka gnojarza. To, o ile pól albo czy w ogóle się poruszą w danej turze, zależy od kolorów wyrzuconych na kościach. Gracze mogą przestawiać na planszy zarówno swoje ślimaki, jak i te należące do rywali. Gra toczy się do momentu, kiedy któryś ze ślimaków przekroczy metę, ale – uwaga! – zwycięzcą zostanie właściciel ślimaka, który zakończył wyścig z ostatnią lokatą. Dlaczego? Dlatego, że im wolniej się poruszał, tym miał więcej czasu, żeby zbierać w lesie śmieci wyrzucone przez ludzi: kapsle, puszki i guziki i tym większą wrażliwością ekologiczną się wykazał – a takie postawy należy nagradzać.

ZAWARTOŚĆ PUDEŁKA

Ślimaki to mięczaki Nasza Księgarnia

plansza
6 drewnianych ślimaków w różnych kolorach
6 znaczników graczy
4 kostki
40 żetonów śmieci
instrukcja

PRZYGOTOWANIE

W wyścigach zawsze biorą udział wszystkie ślimaki. Należy je umieścić na planszy na polu startowym. W rozgrywce 4–6-osobowej każdy z graczy losuje 1 znacznik, a w 2–3-osobowej – po 2 znaczniki (kolor ślimaka na znaczniku odpowiada kolorowi drewnianego ślimaka). Gracze nie powinni zdradzać rywalom kolorów swoich ślimaków. Kolorowe kości oraz żetony śmieci należy umieścić obok planszy.

Ilustracje Macieja Szymanowicza są przepiękne! Zwróćcie uwagę na śpiącego obok drewnianej kładki z napisem START krasnoludka – jakie fajne intertekstualne nawiązanie do książki „Krasnoludki. Fakty, mity, głupoty”

PRZEBIEG GRY

W swoim ruchu gracz rzuca czterema kostkami, a następnie przesuwa na planszy ślimaki zgodnie z wynikiem. Każda kostka pozwala przesunąć jednego ślimaka dokładnie o jedno pole do przodu, dlatego w czasie jednej tury gracz przesunie ślimaki (lub jednego ślimaka) o łączną liczbę pól równą 4. Gracz może przesunąć:
1⃣  ślimaka w kolorze wybranej kostki
2⃣  ślimaka znajdującego się na polu w kolorze wybranej kostki (jeśli na polu znajduje się więcej niż jeden ślimak, gracz musi wybrać jednego z nich).
Gracz po kolei przestawia na planszy ślimaki i na bieżąco odkłada na bok wykorzystane kostki. Jego tura się kończy, kiedy wykona ostatni, czwarty ruch.

Jeśli jeszcze nie zdaliście sobie z tego sprawy, kolejność wykonywania ruchów ma tu naprawdę duże znaczenie: czasami za pomocą kostek w różnych kolorach można przesunąć ślimaka rywala nawet o cztery pola do przodu (przesuwając go z pól w kolorach wskazanych na kostkach).

KONIEC WYŚCIGU I KONIEC GRY

Wyścig kończy się pod koniec tury, w której jeden ze ślimaków przekroczy linię mety. Wówczas każdy z graczy otrzymuje punkty zwycięstwa (pod postacią żetonów ze śmieciami) w liczbie odpowiadającej wartości pola, na którym zakończył wyścig jego ślimak (w grze 2–3-osobowej sumuje się wartości obydwu pól, na których zatrzymały się ślimaki graczy). Dwa pierwsze pola znajdujące się tuż przy starcie mają wartość 9 punktów, wartość kolejnych zmniejsza się o 1 co dwa pola, by osiągnąć wartość 1 tuż przed linią mety i tuż za linią mety.
Cała rozgrywka składa się z dwóch wyścigów (gracze od nowa losują znaczniki), a ostateczny wynik gracza jest sumą punktów zdobytych w dwóch etapach. Zwycięża gracz, który pod koniec drugiego wyścigu zgromadził najwięcej punktów.

Biały ślimak zakończył wyścig na polu o wartości 3, dlatego gracz dostaje za niego trzy żetony śmieci.

WRAŻENIA

Ślimaki to mięczaki to gra dla dzieci w wieku 5+, w którą z przyjemnością zagrają również starsi gracze. Jest idealna na rodzinne spotkania nad planszą, i to z kilku powodów. Po pierwsze, ze względu na uniwersalny temat i przepiękną oprawę graficzną autorstwa Macieja Szymanowicza (sama plansza nawiązuje do oryginalnych grafik Chechu Nieto z wersji hiszpańskiej pt. Cargolino Valentino TU możecie je porównać, ale zarówno znaczniki graczy, jak i ilustracja na pudełku są zupełnie inne). Po drugie – ze względu na krótki czas rozgrywki i duży potencjał rozrywkowy. Przy tej grze po prostu nie sposób się nie uśmiechać, nawet jeśli przeciwnicy krzyżują nam plany i przesuwają naszego ślimaka na prowadzenie, bo w kolejnym ruchu możemy zupełnie zmienić sytuację na planszy. I wreszcie po trzecie, dla mnie chyba najważniejsze, z powodu bardzo prostej mechaniki, która daje możliwość planowania. Oczywiście im młodsze dziecko (można spróbować grać nawet z czterolatkami), tym mniej będzie myślenia taktycznego, a więcej spontanicznego, ale starsze przedszkolaki szybko się zorientują, że w zależności od kolejności wykonywania ruchów, mogą zakończyć ruchy ślimaków na różnych polach: wysforować ślimaki przeciwników, a swoje zostawić jak najbardziej w tyle. Zanim dziecko zacznie przestawiać ślimaki, musi w myślach dokonać prostej analizy: co mu się będzie bardziej opłacało, którego ślimaka przesunąć najpierw, żeby stanął na polu w odpowiednim kolorze i tak dalej. Wiele razy byłam świadkiem sytuacji, kiedy moja starsza córka (siedmiolatka) znajdowała doskonałe wyjście z pozornie bardzo niekorzystnego układu kości. Zdarzało mi się również obserwować, jak nie dało się zrobić naprawdę nic, ale na tym już polega urok gier losowych. Bardzo, bardzo polecam Ślimaki to mięczaki, bo w kategorii 5+ niewiele tytułów może się z nimi równać.

KONKURS

Potencjał zabawowy, oprawę graficzną, walory edukacyjne, a także ciekawy sposób wyłaniania zwycięzcy w grze Ślimaki to mięczaki doceniła kapituła konkursu Planszowa Gra Roku 2019, która przyznała planszówce Naszej Księgarni pierwsze miejsce w kategorii gier dla dzieci. W związku z tą okazją wspólnie z wydawcą przygotowałam konkurs, w którym można wygrać jeden egzemplarz gry Ślimaki to mięczaki. Konkurs trwa od 28 maja 2019 roku do 9 czerwca 2019 roku do godziny 23:59. Zadanie konkursowe polega na napisaniu czterowiersza o ślimaku. Jeśli chcecie, możecie nawiązać do gry, ale to nie jest konieczne. Liczy się tylko obecność ślimaka, a co z nim zrobicie, przez jakie przypadki go odmienicie, w jakim kontekście go osadzicie, zależy tylko od Was. Przy wyborze zwycięskiej odpowiedzi wezmę pod uwagę poczucie humoru autora i zgrabne rymy. Zachęcam do udostępnienia tego postu na Facebooku i zaproszenie do zabawy znajomych; nie jest to jednak warunek konieczny do wzięcia udziału w zabawie. 

WYNIKI

Dziękuję Wam za udział w konkursie. Z rymami Wam po drodze! Najbardziej spodobał mi się wiersz Kasi i to właśnie do niej trafi pudełko z grą (mam nadzieję, że nie w ślimaczym tempie 🙂 ). Oto nagrodzony wierszyk:

Poszedł ślimak po drabinę
Żeby wspiąć się po malinę
Zanim doszedł na sam szczyt
Minął sezon i owoc znikł

Kasiu, napisz do mnie wiadomość na adres dzinztomikiem@gmail.com z danymi teleadresowymi do wysyłki nagrody. Serdecznie gratuluję!

 

TYTUŁ: Ślimaki to mięczaki
AUTOR: Eugeni Castaño
ILUSTRACJE: Maciej Szymanowicz
WYDAWNICTWO: Nasza Księgarnia
ROK WYDANIA: 2018
WIEK: 5+
LICZBA GRACZY: 2–6
CZAS GRY: 20 minut
WYMIARY: 20 × 20 × 4,5 cm

29 thoughts on “Gra o ostatnie miejsce – „Ślimaki to mięczaki” Nasza Księgarnia”

  1. Grałoby się;) Zatem czterowiersz:

    Spodnie w kratkę, w kwiaty bluzka albo chociaż w grochy chustka!
    Tak by chciał być modny ślimak, lecz dla niego ubrań nie ma…
    A na topie jest on właśnie! Wytłumaczyć muszę jaśniej?
    Slow life – to jest hasło-klucz – od ślimaczka go się ucz!:)

    Pozdrawiam!:)

    1. Rzekł ślimaczek szamiąc krzaczka,
      “Mam ochotę na buraczka,
      Marchew i czereśnię, ech coś mało!”
      Opędzlował grządkę całą.

  2. Ślimak urządził swój domek ciekawie.
    Sunął z nim dzielnie po zielonej trawie.
    Minęła godzina, może nawet dwie
    A on z miejsca wciąż nie ruszył się.

  3. Dziś deszczowo jest za oknem,
    a więc smutno Mi okropnie.
    Patrzę- konkurs ze Ślimakiem,
    myślę- dam mu ciasta z makiem.
    A za ciasto wezmę grę
    i uśmiechnę pięknie się.
    Spędzę wieczór ze Ślimakiem,
    wyścig wygram z tym mięczakiem.

    Pozdrawiam, Iza

  4. Sny ślimaków

    Jednemu śni się nowa chata,
    drugiemu, chrupka, zaś, sałata.
    Trzeciego sen znów jest koszmarem:
    we Francji pracę ma. Za barem…

  5. Mały ślimaczek przez całe swe życie,
    o karierze biegacza marzył skrycie.
    Choć nóżek nie miał, chciał dopiąć celu,
    wytrwale trenował i … został Mistrzem, mój przyjacielu!

  6. Ślimak dzisiaj zaspał rano
    No i krzyknął “Rety mamo!”
    “Nie dam rady, rety rety
    Spóźnię się do Franka na wieczorne kotlety!”

  7. Na autobus ślimak pędzi
    Lubi życie na krawędzi
    Na Mistrzostwa Dla Ślimaków spieszy się i mocno sapie
    Myśli, że jak się postara w końcu ten autobus złapie

  8. Czy ślimaki to mięczaki?
    Jak to? Niby z jakiej paki?
    Mając tylko jedną nogę
    każdy dzielnie rusza w drogę!

    Pozdrawiam,
    Kasia

  9. Czy ślimaki to mięczaki?
    Jak to? Niby z jakiej paki?
    Mając tylko jedną nogę
    każdy dzielnie rusza w drogę!

    Pozdrawiam,
    Bartek

  10. Ślimak mały, ślimak duży czasem tarza się w kałuży
    O ubranko swoje dba chociaż w domku drugie ma
    Z żoną ślimak się ślimaczy czasem o gałązkę zahaczy
    Teraz w grze się spotykają i wyścigi zaczynają.

  11. Przyszła wiosna, deszczyk pada,
    ktoś sałatkę z grządki zjada.
    To Pan Ślimak! Olaboga!
    Dom na grzbiecie, jedna noga.

  12. Jego oczy są na różkach,
    a pod muszlą jedna nóżka.
    Wszędzie swój zostawia ślad!
    Oto ślimak! Kto z Was zgadł?

  13. Uwaga dzieci ! Mam dla Was zagadkę…
    Jakie zwierzątko nosi na plecach swoją chatkę ?
    Tak ! To ŚLIMAK, mały zwierz,
    Teraz i Ty już o tym wiesz!

  14. Uwaga dzieci, mam dla Was zagadkę :
    Jakie zwierzątko nosi na plecach swoją chatkę ?
    Tak! To ŚLIMAK, mały zwierz !
    Teraz i Ty już o tym wiesz !

  15. -Popatrz! Jak ślimak Nasz malutki stoi obok lodów budki
    Chyba czeka na jednego…, tak! – loda wymarzonego.
    -A nie boi się, że chłód, zapanuje w muszli mu?
    -Oj nie boi się kolego, mięczak ze ślimaka? nie z Naszego!

  16. Pewien uroczy ślimak na zawody sportowe zapisał się,
    wiedział, że to będzie jego dzień.
    Jednak biedaczek za późno z domu na nie wyruszył,
    spóźnił się i mocno się wzruszył!

  17. Pędzi ! Ach pędzi, ślimak ze swym domkiem,
    Świat z wolna zwiedza ze swym potomkiem,
    I wielce jest zdziwiony, że lata szybko mijają,
    Wszak ślimaki w tyle, od zawsze pozostają !

  18. “Ślimak, ślimak, chodź zagramy!”
    A on woli iść do mamy…
    Co tu zrobić z tym ślimakiem
    Skoro takim jest mięczakiem?!

  19. Ślimak to ma klawe życie…
    Dzieci zawsze śpią w swoich muszlach-znakomicie!
    I tylko kiedy chce, to sprząta.
    Teściowa mu w kąty przecież nie zagląda!

  20. Jak ja bym chciała takiego ślimaka,
    co zbiera śmieci, sprząta i jeszcze zamiata.
    Bo teraz to mam w ogrodzie takiego,
    co zjada mi ogródek na całego.

  21. Choć nie chodzę na jednej nodze,
    to z ślimakiem mi po drodze!
    Niespiesznie smakuję świat,
    kto tak lubi – ten mi brat!:)

  22. Pierwsi będą ostatnimi, ostatni pierwszymi
    Dla nas zacnych ślimaków to najlepsze rymy.
    Nigdy się w grze naszej nie poddamy,
    a fortelem niewielkim zawsze jako ostatni wygramy!:)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *