Warzywa w służbie nauki? Tego chyba jeszcze nie było! Pora liczyć to kolejna po Eliksirze mnożenia gra wydawnictwa Rebel, która wspiera naukę matematyki, w tym wypadku dodawania. Chociaż przeznaczona dla dzieci już od piątego roku życia, z powodzeniem sprawdzi się nawet w przypadku nieco starszych graczy jako gra na refleks i spostrzegawczość – już bez nacisku edukacyjnego. Proste zasady, apetyczna oprawa graficzna i nauka przez zabawę – to lubię!

OPIS I CEL GRY

Policz, ile warzyw lub owoców danego rodzaju znajduje się na kartach leżących na stole. Jeśli zrobisz to szybciej niż rywale, zdobędziesz punkt!

ZAWARTOŚĆ PUDEŁKA

50 dwustronnych kart
żeton strzałki wykorzystywany w wariancie zaawansowanym

instrukcja

PRZYGOTOWANIE

Potasuj karty i ułóż je na stole w 5 rzędach po 5 kart. Karty są dwustronne, dlatego nie ma znaczenia, którą stroną będą leżały do góry. Pozostałe karty umieść z boku w zasięgu ręki.

PRZEBIEG GRY

Pierwszy gracz odwraca wierzchnią kartę ze stosu. Największe warzywo lub owoc, które się na niej znajduje, będzie obiektem poszukiwań w danej rundzie. Ile warzyw lub owoców tego rodzaju znajduje się na wyłożonych na stole kartach? Ten z graczy, który policzy je najszybciej, zdobędzie punkt zwycięstwa – wierzchnią kartę ze stosu. 

Maja odwraca wierzchnią kartę ze stosu.
Śliwka jest zauważalnie większa od innych owoców i warzyw i to jej będziemy szukać na kartach leżących na stole.
Wielkość owoców na kartach leżących na stole nie ma znaczenia. Duża śliwka jest tak samo ważna jak mała.

Gdy wszyscy gracze podadzą wyniki (które czasem się różnią), następuje wspólne liczenie warzyw lub owoców. Osoba, która jako pierwsza podała poprawną liczbę, otrzymuje punkt zwycięstwa.
Przed rozpoczęciem kolejnej rundy wszystkie karty z poszukiwanym we właśnie zakończonej rundzie warzywem lub owocem muszą zostać odwrócone na drugą stronę. Dzięki temu sytuacja na stole będzie się ciągle zmieniać.
Gra toczy się do momentu, w którym jeden z graczy zbierze 5 kart.

Przed rozpoczęciem kolejnej rundy Maja odwraca wszystkie karty, na których znajdowała się kukurydza.
Zdobycie 5 kart zapewnia zwycięstwo.

WARIANT DLA MŁODSZYCH GRACZY

Użyj mniejszej liczby kart i ułóż 3 rzędy po 3 karty lub 4 rzędy po 4 karty.

WARIANT DLA STARSZYCH GRACZY

W tym wariancie używa się większej liczby kart (5 rzędów po 6 kart), a także dwustronnej strzałki do zadań specjalnych. Gra toczy się do momentu, w którym jeden z graczy zdobędzie 4 punkty zwycięstwa. 

W pierwszej rundzie gracz rozpoczynający umieszcza strzałkę obok wyłożonych na stole kart w taki sposób, żeby wskazywała wybrany rząd lub kolumnę. W zależności od tego, jaki symbol znajduje się na strzałce gracze będą w różny sposób traktować oznaczone przez nią rzędy lub kolumny.

Symbol pustego zbioru (∅) oznacza, że podczas liczenia nie bierzemy pod uwagę poszukiwanych warzyw i owoców znajdujących się w oznaczonym rzędzie lub kolumnie.
Symbol mnożenia przez 2 (× 2) oznacza, że każde poszukiwane warzywo lub owoc znajdujące się w oznaczonym rzędzie lub kolumnie liczymy podwójnie.

Zwycięzca rundy decyduje, gdzie i w jaki sposób umieści strzałkę przed kolejną rundą.

WRAŻENIA

Pora liczyć to prosta, szybka i naprawdę przyjemna gra edukacyjna, dzięki której najmłodsi doskonalą umiejętność dodawania, a także ćwiczą spostrzegawczość i refleks. Duże znaczenie w odbiorze gry ma bardzo atrakcyjna szata graficzna, która przemawia nawet do warzywnych niejadków (w końcu trzeba znać swojego wroga, prawda? 🙂 ). Mimo że narysowane z dbałością o szczegóły, niektóre warzywa i owoce są do siebie łudząco podobne – zwłaszcza, kiedy musimy je rozpoznawać na czas. To jednak dodatkowa zaleta ilustracji Dagmary Darsickiej, dzięki której gra jest jeszcze bardziej wymagająca. Polecam i lecę, bo nabrałam ochoty na surówkę!

Pod presją czasu jabłko i pomidor, a nawet truskawkę można uznać za ten sam gatunek.
Z kolei ogórek przypomina zieloną fasolkę.
Palce, zapomniałam wspomnieć o palcach jako niezbędnym dodatku do gry!

TYTUŁ: Pora liczyć
AUTORZY: Sławomir Wiechowski i Arkadiusz Piróg
ILUSTRACJE: Dagmara Darsicka
WYDAWNICTWO: Rebel
WIEK: 5+
LICZBA GRACZY: 2–6
CZAS GRY: 15 min
WIELKOŚĆ: 14 × 21 × 4 cm
ROK WYDANIA: 2019

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *