Głębia to dwuosobowa gra losowo-strategiczna, w której trzeba sprawnie dodawać w zakresie do 52. Z tego powodu wiek 8+ sugerowany przez Naszą Księgarnię jest jak najbardziej zasadny, mimo że zasady są naprawdę proste.

Celem gry jest zdobycie trzech z pięciu kart celów, wśród których znajdują się m.in. monety, sztabki złota i kamienie szlachetne. Każda karta celu ma swoją cenę — od 3 do 7 skarbów w określonym kolorze. Żeby zdobyć skarby, należy po nie zanurkować. Wynik podwodnych poszukiwań zależy od tego, jak dobrze skomponuje się ekipę nurków. Na płytszej wodzie lepiej radzą sobie nurkowie z lekkim sprzętem (gumową kaczką lub małą łopatką), za to w głębinach przyda się cięższy sprzęt (harpun lub długa łopata). Gracze na zmianę wysyłają w głębiny po jednym nurku spośród 8 kart trzymanych w ręku i umieszczają ich po DOWOLNEJ stronie płytki z wodą (po własnej lub przeciwnika).

Na każdej płytce leżą skarby: od 1 do 4 sztuk w różnych kolorach. Kolor nurków musi odpowiadać kolorom skarbów leżących na danej płytce wody. Przykładowo: jeśli na płytce leżą dwa czerwone skarby i jeden żółty, to po każdej stronie płytki z wodą można umieścić dokładnie po 2 czerwonych i po 1 żółtym nurku. Kiedy po obu stronach płytki będzie skompletowana ekipa wydobywcza, nurkowie przystępują do dzieła. Kiedy oni zanurzają się pod wodą, gracze sumują punkty z kart nurków, którzy leżą PO ICH stronie płytki z wodą. Skarby z danej płytki z wodą trafiają do tego gracza, który zgromadził po swojej stronie więcej (na głębokiej wodzie) lub mniej (na płytkiej wodzie) punktów. Zwycięzca pojedynku zabiera skarby, płytkę odwraca się na drugą stronę (z płytkiej wody na głęboką i odwrotnie) i losuje z worka kolejny zestaw skarbów. Gra toczy się do momentu, w którym jeden z graczy zdobędzie trzecią kartę celu za zgromadzone wcześniej.

Za co lubię Głębię? Przede wszystkim za to, że jest to gra, która w naturalny sposób wspiera umiejętność dziecka w zakresie dodawania i szacowania. Mimo że mechanika opiera się na liczeniu, ani ja, ani ośmioletnia córka nie mamy jednak wrażenia, że to pozycja stricte edukacyjna. Bo jest fajny klimat i piękna oprawa graficzna (od razu widać, że to dzieło Tomka Larka). Ale chyba najfajniejsze jest to, że gra pozwala na całkiem dużą dozę negatywnej interakcji. Wystarczy położyć nurka z harpunem przy skarbie leżącym na płytkiej wodzie po stronie przeciwnika i w ten sposób zmniejszamy jego szanse na zdobycie skarbów. Moja córka raczej nie przepada za grami, w której przeciwnicy mogą sobie szkodzić, ale w Głębi negatywna interakcja bardzo jej odpowiada. Zwłaszcza wtedy, kiedy wygrywa ze mną całe rozgrywki!
Gra ma proste, bardzo logiczne zasady, jest dynamiczna, bardzo szybko rozkłada się ją na stole i mieści się w zgrabnym pudełku. Może nie ma tu miejsca na dużo kombinowania, ale jako pozycja dla dzieci 8+ lub dwuosobowa gra rodzinna sprawdza się naprawdę dobrze. 

W skład gry wchodzą: drewniane kostki skarbów w różnych kolorach, 5 karc celów, karty nurków, 4 płytki z wodą i instrukcja.
Na płytkiej wodzie (płytka w jaśniejszym kolorze oznaczona dodatkowo liczbami 1, 2, 3…) lepiej sobie radzą nurkowie uzbrojeni w lekki sprzęt (z mniejszą liczbą punktów).
Po wysłaniu nurka do wody uzupełniamy rękę do 8 kart

TYTUŁ: Głębia
AUTOR: Stephen Glenn  
ILUSTRACJE: Tomek Larek  
WYDAWNICTWO: Nasza Księgarnia
ROK WYDANIA: 2019
WIEK: 8+
LICZBA GRACZY: 2 
CZAS GRY: 30 minut
WYMIARY: 13,5 × 13,5 × 4 cm

2 thoughts on “Podwodny pojedynek – „Głębia” Nasza Księgarnia”

  1. Wiadomo, że nie ma lepszego sposobu na naukę, niż połączenie nauki z zabawą. Wydaję mi się, że to super pomysł na prezent, bo jak wiadomo taka nauka szybkiego dodawania na pewno pomoże poprawić wyniki w szkole nawet największego leniucha 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *