Układanka Pix-it to przykład zabawki, która nie tylko bawi, lecz także uczy, a w dodatku świetnie wygląda, jest solidnie wykonana. Można ją wykorzystywać na wiele sposobów, które uwzględniają kolejne etapy rozwoju dziecka. Słowem, to zabawka na lata. Moje córki od miesięcy regularnie wyciągają z regału pudełko z silikonowymi klockami i matami, na których odtwarzają zaproponowane w kartach pracy wzory albo tworzą własne obrazki. Chociaż nie zdają sobie z tego sprawy, bo przecież „tylko” dobrze się bawią, ćwiczą przy okazji małą motorykę, koncentrację, logiczne myślenie, a także wyobraźnię przestrzenną. Poznajcie Pix-it!

CO ZNAJDZIEMY W PUDEŁKU?

Duży zestaw Pix-it premium składa się z dwóch silikonowych mat (zielonej i półprzezroczystej wielkości kartki A4), 360 klocków w 6 kolorach (czerwonym, niebieskim, czarnym, białym, żółtym i zielonym) i dwóch identycznych książek z zadaniami i opisem obszarów zdolności, które rozwija układanka.

(Zestaw startowy jest o połowę mniejszy: składa się z jednej maty (do wyboru zielonej lub półprzezroczystej), 180 klocków i jednej książki z zadaniami. W odróżnieniu od większego, zamkniętego w kartonowym opakowaniu, jest zapakowany w plastikową przezroczystą tubę.)

JAK WYGLĄDAJĄ POSZCZEGÓLNE ELEMENTY?

Maty z grubego, giętkiego silikonu są pokryte wypustkami tworzącymi obszar roboczy o wymiarach 12 × 17 pinów. Półprzezroczysta mata ułatwia pracę z zestawem młodszym dzieciom – po nałożeniu jej na książkę z zadaniami pozwala dojrzeć kolory pikseli. 

Pojedyncze klocki mają formę nakładek z cylindryczną wypustką i kwadratową podstawą o wymiarach 1,5 × 1,5 cm. Są wykonane z cienkiego silikonu (dużo cieńszego niż mata) i uginają się pod wpływem dotyku. Z łatwością przyczepiają się do maty i pozostają na niej nieruchome. Odczepienie klocków wymaga zastosowania chwytu pęsetkowego.  

Dołączona do zestawu książka składa się z krótkiego wstępu teoretycznego o 10 obszarach zdolności i typach myślenia (np. myślenie abstrakcyjne, wiedza, kreatywność, słownictwo) oraz części praktycznej z gotowymi szablonami do odtworzenia, uzupełnienia lub zmodyfikowania przez dziecko w celu rozwijania odpowiednich obszarów zdolności. 

CZAS NA ZABAWĘ!

Układanka Pix-it umożliwia rozwój umiejętności dziecka na tak wielu płaszczyznach, że w zasadzie jest niewyczerpanym źródłem, z którego możemy czerpać metodycznie łyk po łyku albo na wyrywki w zależności od ochoty czy potrzeb. Na podstawie przykładowych zadań z książki bardzo łatwo można zaproponować dziecku kolejne. Zamiast domku można ułożyć krajobraz z drzewem, rzeką i słońcem, zamiast flagi Czech – flagę innych znanych (lub nieznanych) dziecku państw, zamiast przekształcać literę H w psa i żyrafę można sprawdzić, czy inne litery równie łatwo da się przerobić na inne kształty. Naprawdę nie trzeba być wyjątkowo kreatywnym, żeby coś wymyślić, zresztą same dzieci robią to intuicyjnie. To zadziwiające, jak wiele wątków edukacyjnych da się wpleść w takie zwyczajne układanie klocków! Można wprowadzić nazwy figur geometrycznych, rozpoznawać zasady i kontynuować układanie rytmów, odwzorowywać obrazki z pamięci, kopiować kształty obrócone o 90 stopni, porównywać liczebność zbiorów czy układać historie do obrazków. Wszystkie pomysły podane są na tacy, dlatego to doskonała propozycja dla rodziców, którzy nie mają czasu albo możliwości, żeby samodzielnie przygotowywać kolejne materiały do pracy z dzieckiem.  

A jeśli znudzą się Wam pomysły z książki, zajrzyjcie na stronę pix-it.pl, gdzie polski dystrybutor klocków na bieżąco zamieszcza dodatkowe darmowe materiały do pobrania: obrazki do odwzorowania, kodowe kolorowanki, zaszyfrowane wiadomości, lustrzane odbicia i łamigłówki logiczne. Poniżej przykładowe plansze do wydrukowania:

CZY WARTO KUPIĆ PIX-IT?

Jak głosi napis na opakowaniu, Pix-it to więcej niż zwykły zestaw do budowania. I rzeczywiście – w odróżnieniu od wielu zabawek, których producenci zachwalają je na wyrost jako edukacyjne – zestaw Pix-it jest wyjątkowy. Z jednej strony umożliwia swobodną zabawę, a z drugiej może być doskonałym narzędziem do rozwijania i wspomagania wielu obszarów umiejętności dziecka na przestrzeni kilku lat: od trzeciego roku życia do pierwszych klas szkoły podstawowej. 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *