Do większości gier słownych wystarczy kawałek kartki i coś do pisania, reszta to tylko dodatki. Ale to właśnie one często przesądzają o atrakcyjności zabawy, dlatego z przyjemnością sięgam po gotowe produkty takie jak np. Łap za słówka! wydawnictwa Egmont. W zgrabnym pudełku mieszczą się nie tylko parawany, żetony punktów i kafle z literami, ale również zestaw sześciu kostek z symbolami kategorii. Zaproście do wspólnej zabawy rodzinę i znajomych i sprawdźcie, kto z Was jest chodzącym słownikiem, a komu wyszukiwanie słów na zadaną literę sprawia więcej kłopotów.

ZAWARTOŚĆ PUDEŁKA

21 kafelków z literami
6 kostek z symbolami

99 żetonów punktów
6 parawanów
klepsydra (90 sekund)
notes
instrukcja

Na każdej kostce są trzy kategorie (identyczne symbole znajdują na przeciwległych ściankach).
Wewnętrzna strona parawanu to ściągawka z nazw kategorii.
Pośród kafli z literami nie ma liter ze znakami diakrytycznymi, U, X oraz Y.
W instrukcji znajdują się propozycje interpretowania nazw kategorii.

PRZYGOTOWANIE DO GRY

Każdy z graczy otrzymuje parawan, kartkę z notesu i coś do pisania (w pudełku nie ma ołówków). Potasuj żetony liter i ułóż je na stole w zakrytym stole. Żetony punktów i klepsydrę umieść na środku stołu.

PRZEBIEG GRY

1⃣ Pierwszy gracz rzuca 6 kostkami i jako pierwszy wybiera jedną z nich – to będzie kategoria, do której będzie wymyślał słowa. Kolejni gracze w kierunku zgodnym z ruchem wskazówek zegarów wybierają po jednej kostce i kładą je przed sobą. Jeśli w grze bierze udział mniej niż 6 osób, niewykorzystane kostki są odkładane na bok. Wybrane przez graczy kostki muszą być widoczne dla wszystkich.

2⃣ Gdy wszyscy mają już wybrane kategorie, jeden z graczy odkrywa wierzchni żeton z literą i odwraca klepsydrę.


3⃣ Od tego momentu wszyscy gracze jednocześnie starają się jak najszybciej zapisać 3 słowa ze swojej kategorii zaczynające się na wylosowaną literę oraz słowa z kategorii wybranych przez przeciwników. Słowa z własnej kategorii zapisuje się w lewej kolumnie, a słowa z kategorii rywali – w prawej. Można zapisać maksymalnie tyle słów z kategorii przeciwników, ile osób bierze udział w rozgrywce. Gracz sam decyduje, czy wypisze słowa z jednej czy większej liczby kategorii. 

Punktacja

Po upływie półtorej minuty, kiedy przesypie się piasek w klepsydrze, następuje podliczenie punktów za rundę. Gracze po kolei czytają słowa z własnej kategorii. Jeśli którykolwiek z pozostałych graczy zapisał to samo słowo na swojej kartce w prawej kolumnie (kategorie przeciwników), gracz musi je wykreślić. Gracz otrzymuje po jednym punkcie jedynie za każde unikalne (czyli niewykreślone) słowo ze swojej kategorii.

Kategoria Zabawki i gry.
Wykreślony tytuł filmu „Barbie”. Gracz dostaje tylko 1 punkt.
Wykreślone słowa „wino” i „woda” z kategorii Napoje. Gracz nie otrzymuje żadnych punktów. Wykreślona „marchew” w kategorii Owoce i warzywa. Gracz dostaje 1 punkt za „morele”.
Gracz otrzymuje 2 punkty za słowa „lody” i „landrynki” w kategorii Słodycze.
Gracz otrzymuje 1 punkt za „kameleona” w kategorii Zwierzęta, „kot” jest wykreślony.
Gracz nie dostaje żadnego punktu za kategorię Zwierzęta: „lew”, „lampart” i „lis” zostały wykreślone.
Gracz nie zostaje żadnego punktu za kategorię Warzywa i owoce: „banan”, „burak”, „brokuł” i „bakłażan” zostały wykreślone.

KONIEC GRY

Gra toczy się do momentu, w którym pod koniec rundy co najmniej jeden z graczy otrzyma 15 żeton punktu. Zwycięzcą zostaje osoba z największą liczbą punktów. 

WRAŻENIA

Podobnie jak wiele innych gier słownych Łap za słówka opiera się na mechanice znanej z Inteligencji Miast-państw. Gracze wymyślają słowa z różnych dziedzin rozpoczynające się od wylosowanej litery. Kategorii w Łap słówka jest aż 18, jedne są mniej, a inne bardziej wymagające. Mimo że gra Łap za słówka! jest przeznaczona dla dzieci od 10 roku życia, można do niej zaprosić nawet młodsze dzieci, które potrafią pisać. O ile, oczywiście, dziecko jest zainteresowane grami słownymi. Kiedy gram z córkami, pozwalam im na zmianę kategorii, np. z Muzyki, Pojazdów, Wody (nazwy oceanów, rzek, jezior itp.) czy Elektroniki (rodzaje oraz marki sprzętu elektronicznego) na Potrawy, Zabawki i nazwy gier, Zwierzęta, Owoce i warzywa, Słodycze i Ubrania. W odróżnieniu od klasycznej Inteligencji, w której jeden gracz w myślach wypowiada kolejne litery alfabetu, a inny go stopuje, tutaj nie ma miejsca na żadne oszustwa, bo kolejne litery dobiera się ze stosu. Podoba mi się limit słów, które można dopisać w kategoriach przeciwników, bo dzięki temu musimy od razu dokonać wstępnej selekcji i zastanowić się, co mógł wymyślić przeciwnik. Pierwsze najbardziej oczywiste skojarzenie czy wprost przeciwnie, słowa wyszukane, na które mało kto by wpadł? Kiedy gram z dziećmi, wiem, że będą dopisywać słowa, które przyjdą im do głowy jako pierwsze, więc jeśli chcę im dać fory, to kiedy wylosujemy P, nie wpisuję u siebie „psa” w kategorii Zwierzęta czy „pomidorowej” w kategorii Potrawy. Bardzo podoba mi się pomysł z parawanami, które nie tylko chronią nasze słowa przez wścibskim okiem przeciwnika, ale również są ściągawką z kategorii. Prawda jest jednak taka, że już po jednej rozgrywce dobrze się pamięta, że pielęgniarka w czepku oznacza Zawody, wtyczka i błyskawica – Elektronikę, a piłka – Sport. Polecam Łap za słówka wszystkim miłośnikom gier słownych, a także tym, którzy jeszcze nie odkryli, że je lubią. To mądra, rozwijająca i angażująca rozrywka dla całej rodziny.  

TYTUŁ: Łap za słówka!
AUTOR: Hartwig Jakubik
KONCEPCJA: Wolfgang Kramer, Michael Kiesling
ILUSTRACJE: kinetic
WYDAWNICTWO: Egmont
WIEK: 10+
LICZBA GRACZY: 2–6
CZAS GRY: 30 min
WIELKOŚĆ: 20 × 20 × 6 cm
ROK WYDANIA: 2018

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *