Na początku lat dziewięćdziesiątych dom moich rodziców wyglądał zupełnie inaczej niż dzisiaj. Zamiast pamiątek przywożonych z całego świata honorowe miejsce zajmowało akwarium, a każdy wolny kąt był zielony od roślin doniczkowych: paproci, monster, difenbachii, dracen, filodendronów i juk. Mama prowadziła szczegółowe zapiski dotyczące podlewania, kiedy rośliny chorowały, z oddaniem zdrapywała miseczniki ze spodniej warstwy liści, a każda brązowa plama lub przebarwienie były dla niej wielkim ciosem. Na przestrzeni lat moda na kwiaty doniczkowe straciła na sile, podobnie jak entuzjazm mojej mamy, za to ja niedawno zatęskniłam do zieleni we własnych czterech kątach. Nie mam ręki do kwiatów, dlatego wybór padł na tzw. żelazną roślinę, czyli sansewierię. Zielone, grube liście w kształcie miecza są bardzo efektowne, szybko rosną, oczyszczają powietrze i wymagają minimum uwagi – coś w sam raz dla niedzielnych ogrodników! A dla niedzielnych graczy mam propozycję pięknej gry karcianej pt. Kwiatki, w której róże, tulipany i schizostylis rosną na potęgę!
Kwiatki Rebel gra karciana

Dwuosobowa gra karciana Kwiatki wydawnictwa Rebel to propozycja dla rodzinnych graczy i dzieci od szóstego roku życia. Sugerowany przez wydawcę wiek 8+ jest zawyżony, co potwierdzają moje córki (5,5 oraz 7 lat), które opanowały zasady podczas jednej rozgrywki. Kwiatki to mała, prosta gra z dużym elementem losowości, w której gracze uprawiają rośliny ozdobne w czterech wspólnych donicach. Trzeba pilnie obserwować sytuację na stole, żeby w odpowiednim momencie ściąć kwiaty – im będą wyższe i im więcej różnych gatunków uda nam się zebrać, tym więcej punktów zdobędziemy pod koniec rozgrywki. Podobnie jak zła pogoda, szkodniki czy słabe przyjęcie się sadzonek mogą pokrzyżować plany hodowców w prawdziwym życiu, tak samo w Kwiatkach musimy się liczyć z ryzykiem, że nie wszystko pójdzie po naszej myśli. Ba! Czasem nawet nie uda nam się nic zasiać, a już mamy pecha i tracimy kolejkę. 

ZAWARTOŚĆ PUDEŁKA

54 karty kwiatów (po 9 w 6 rodzajach)
4 płytki donic
6 znaczników akcji specjalnych (po 3 dla gracza)
karta punktacji
instrukcja

Do każdej z czterech doniczek jest przypisana inna akcja specjalna.
Na tylnej stronie instrukcji znajdziemy podstawowe informacje na temat sześciu gatunków kwiatów.
Karta punktacji
Dwa rodzaje żetonów specjalnych (po 3 dla gracza).

PRZYGOTOWANIE

Na stole kładziemy cztery doniczki i losowo umieszczamy w nich cztery różne kwiaty (z sześciu możliwych). Tasujemy karty kwiatów, rozdajemy graczom po dwie na rękę, a resztę układamy w zakrytym stosie. Każdy z graczy otrzymuje trzy znaczniki akcji specjalnych w wybranym kolorze.

PRZEBIEG GRY

W swoim ruchu gracz musi obowiązkowo przeprowadzić akcję rozrostu, czyli dobrać jedną kartę z wierzchu stosu. W zależności od rodzaju dobranej karty możliwe są różne scenariusze:
1⃣ Jeśli na dobranej karcie znajduje się kwiat, który już rośnie w jednej z donic, gracz wykłada ją na stół taki sposób, żeby częściowo zakryć kartę tego samego rodzaju, i jego runda trwa dalej.
Gracz może powtórzyć dowolną liczbę razy akcję rozrostu, dołożyć jedną kartę z ręki do wybranej donicy, wykonać jedną akcję specjalną, ściąć wybrany kwiat lub pasować (zakończyć swoją kolejkę). Kolejność wykonywania tych akcji jest dowolna. Runda zawsze kończy się ścięciem kwiatu, pasowaniem albo pechem.
2⃣ Jeśli na dobranej karcie znajduje się kwiat, który nie rośnie w żadnej z donic, gracz ma pecha, odrzuca świeżo dobraną kartę na stos kart odrzuconych i kończy swój ruch.

Dokładane do donic karty imitują wzrost rośliny.

Akcje specjalne

Raz na turę (po wykonaniu obowiązkowej akcji rozrostu) gracz może skorzystać z akcji specjalnej. W tym celu kładzie jeden ze swoich znaczników na wybranej doniczce. Akcje umożliwiają: podejrzenie trzech wierzchnich kart ze stosu i ułożenie ich w wybranej przez gracza kolejności (symbol grabi), jednorazowe zignorowanie pecha w doborze karty ze stosu (symbol płotu), dołożenie wybranej karty z ręki do dowolnej doniczki na spód stosiku (symbol konewki) oraz dobranie dodatkowej karty do ręki ze stosu (symbol sekatora). Oprócz przypisanej do donicy akcji znacznik zabezpiecza dany kwiat przed ścięciem przez przeciwnika do czasu kolejnej tury gracza, który umieścił znacznik.

Podręcznik hodowcy kwiatów

1⃣ Pamiętaj, że kwiat nie może przekroczyć limitu 6 kart nad donicą. Siódma dołożona do donicy karta sprawia, że kwiat przekwita (należy odrzucić wszystkie karty danego gatunku), a gracz kończy swój ruch.
2⃣ Możesz ścinać jedynie te kwiaty, które składają się z minimum 2 kart.
3⃣ Rozsądnie korzystaj z żetonów akcji specjalnej, bo masz tylko trzy na całą grę.

KONIEC GRY

Gra toczy się do momentu wyczerpania stosu kart do dobierania. Zwycięża gracz z większą liczbą punktów lub – w przypadku remisu – z większą liczbą niewykorzystanych żetonów akcji specjalnych.
Punkty zdobywa się w dwóch kategoriach: za liczbę kart składających się na ścięty kwiat (od 2 do 6 kart) oraz za liczbę zebranych rodzajów kwiatów (maksymalnie 6 rodzajów).

Na przykład za pięć kart róży zebranych za jednym ścięciem gracz dostaje 10 punktów, a za cztery rodzaje zebranych kwiatów (irysy, tulipany, róże, maki) dostaje 6 punktów.

WRAŻENIA

Kwiatki to prosta, losowa gra polegająca na zbieraniu określonych zestawów kart. Im liczniejsze i bardziej różnorodne zestawy, tym lepiej! Daje tu o sobie znać mechanika push your luck, czyli kuszenia losu, ryzykowania. To od gracza zależy, ile razy będzie powtarzał akcję rozrostu, dobierając kolejne karty ze stosu. Jeśli sprzyja mu szczęście, może wykładać kartę za kartą, ale jeśli ma pecha – może zakończyć ruch od razu przy dobraniu pierwszej karty. Na to nie ma mocnych i trzeba się z tym po prostu pogodzić. W ramach wykonywania akcji specjalnych można podejrzeć trzy wierzchnie karty ze stosu do dobierania albo jednorazowo zignorować pech, ale z takiej pomocy można skorzystać maksymalnie trzy razy na całą grę. W pozostałych sytuacjach należy się zdać albo na intuicję, albo na bieżąco zliczać karty, które zostały wyłożone lub odrzucone i szacować, co jeszcze mogło pozostać w stosie. Mimo że sama często podglądam trzy wierzchnie karty, nie lubię tej akcji, bo wiadomo, że jeśli dobiorę tylko dwie karty, to znaczy, że ta trzecia automatycznie przyniesie pecha mojemu przeciwnikowi, a on w żaden sposób nie będzie się mógł przed nim obronić. Ten element gry wypada zdecydowanie najsłabiej. Pozostałe akcje umożliwiają poprawianie swojej bieżącej sytuacji, ale w moim odczuciu nie wpływają znacząco na wynik rozgrywki. Kwiatki po prostu są losowe i kropka. Mnie to nie przeszkadza, bo traktuję tę grę jako miły przerywnik od bardziej wymagających tytułów, poza tym najczęściej gram z moimi córkami, które akurat cieszą się z tego, że sprzyjający układ kart może im pomóc wygrać z dorosłym. Z tego powodu gra sprawdzi się najlepiej w przypadku dzieci lub dorosłych grających z dziećmi; doświadczeni gracze poczują się zawiedzeni zbyt dużym czynnikiem losowym. Ze względu na przepiękne ilustracje Bartłomieja Kordowskiego (zwróćcie uwagę na owady, które przysiadły na niektórych kwiatach) z przyjemnością dołączę Kwiatki do kolekcji innych botanicznych tytułów takich jak BukietWinnicaNiezłe ziółka, ale z pełną świadomością, że to najmniej wymagająca gra z tego zestawienia.


TYTUŁ: Kwiatki
AUTORZY: Przemysław Fornal, Kajetan Kusina, Mateusz Pitulski, Kamil Rogowski
ILUSTRACJE: Bartłomiej Kordowski
WYDAWNICTWO: Rebel
ROK WYDANIA: 2018
WIEK: 6+
LICZBA GRACZY: 2
CZAS GRY: 15 minut
WYMIARY: 20 × 20 × 5,5 cm

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *