Niektórzy mają gadane, inni szeptane, a Paweł Beręsewicz – pisane. Książka o nowoczesnych technologiach, reklamie i moralnej odpowiedzialności za własne działania to nie tylko świetna literatura, ale również przyczynek do przemyśleń na temat śladów, które zostawiamy po sobie w wirtualnym świecie. Absolutny must read zarówno dla nastolatków, ich rodziców, jak i wszystkich tych, którzy bezgranicznie wierzą internetom.
Filip i jego koledzy z klasy są miłośnikami piłki nożnej: piłką żyją, myślą i oddychają. Kiedy rozchodzi się wiadomość, że finał Ligi Mistrzów ma się odbyć na warszawskim Stadionie Narodowym, chłopaki postanawiają zrobić wszystko, żeby na własne oczy zobaczyć upragniony mecz. Zebranie zawrotnej sumy kilkuset złotych na bilet to jedno, ale trzeba mieć jeszcze szczęście w losowaniu, bo nie wszyscy kibice zmieszczą się na stadionie. Los okrutnie drwi z Filipa i Jacka – koledzy zostają wylosowani podwójnie! Imiennych biletów nie można zwrócić ani odsprzedać, więc nagle trzeba zdobyć dwa razy więcej pieniędzy. Rozdawanie ulotek na warszawskiej Patelni zajmuje dużo czasu i nie przynosi spodziewanych zysków (marne 4 grosze za ulotkę), więc kiedy chłopcy dostają propozycję pracy w Dziale Wspierania Decyzji Konsumentów, długo się nie namyślają. Nowe zajęcie wydaje się wręcz dla nich stworzone: „nie trzeba rano wstawać, nie trzeba w ogóle wychodzić z domu, szeptać można z każdego miejsca na świecie, byleby tylko mieć pod ręką komputer i połączenie z siecią. Nie trzeba znosić fochów nieuprzejmych przechodniów wyładowujących życiowe frustracje na bogu ducha winnych rozdawaczach ulotek”. Wymyślanie dziesiątków pseudonimów i tworzenie oryginalnych treści na forach internetowych nie dość, że stymuluje kreatywność, to jeszcze jest dobrze płatne (1,50 zł za jeden szept!), ale na dłuższą metę nie popłaca. Jacka szybko zaczynają dręczyć wyrzuty sumienia, ale Filip skutecznie głuszy swoje, redukując dysonans poznawczy: jeśli coś nie jest ewidentnie złe, to nie szkodzi, a kto wie, może nawet pomaga? Bez skrupułów zachwala więc środek odchudzający: „Dobrze, że się ludzie odchudzą, nie? Strasznie dużo grubasów dookoła, zauważyłeś? Chudzi mają mniej zawałów i w ogóle zdrowsi są”. Sytuacja dodatkowo się komplikuje, kiedy na horyzoncie pojawia się dziewczyna o boksytowych włosach. Anka, podobnie jak Filip, również ma szeptane, ale w przeciwieństwie do chłopaka nie ogranicza się do polskiego podwórka. Niewinna zabawa zaczyna się przekształcać w niebezpieczną grę. Kiedy budzą się hormony, a rozum śpi w najlepsze, można się spodziewać, że prędzej czy później stanie się coś złego.
W swojej najnowszej powieści Paweł Beręsewicz opisuje mechanizmy rządzące reklamą, które jeszcze parę lat temu dopiero raczkowały, a dziś są jedną z podstawowych strategii marketingowych, a także wywierania wpływu na opinie i decyzje innych ludzi niezwiązane z konsumpcją. Autor przedstawia różne punkty widzenia i ukazuje dylematy, z którymi mierzą się „szeptacze”, ale nie moralizuje i nie daje prostej odpowiedzi na pytanie, gdzie dokładnie przebiega granica moralności. Rozbudza w czytelnikach czujność na płynące zewsząd komunikaty i uświadamia, jak trudno w świecie post-prawdy oddzielić ziarna od plew. Szeptane to świetnie napisana powieść, której siła tkwi nie tylko w pasjonującym temacie i wyrazistych, zróżnicowanych postaciach, lecz także doskonałym stylu autora. Proza Pawła Beręsewicza jest żywa, barwna i zabawna. Być może chwilami wypowiedzi bohaterów są aż nierealnie dowcipne, a przemyślenia zbyt dojrzałe, ale nie trącą sztucznością i widać, że autor nie próbuje za wszelką cenę zbudować wspólnej płaszczyzny porozumienia z odbiorcą za pomocą nachalnie młodzieżowego języka. Koniecznie podsuńcie tę książkę swoim dorastającym dzieciom, ale najpierw przeczytajcie ją sami. Lektura Szeptanego może zmienić Was z bezmyślnych pochłaniaczy niezależnych opinii w kwestionujących myślicieli – czy jesteście gotowi podjąć ryzyko?
TYTUŁ: Szeptane
TEKST: Paweł Beręsewicz
PROJEKT OKŁADKI: Monika Pollak
LICZBA STRON: 288
OPRAWA: miękka
FORMAT: 13,5 × 20,4 cm
WIEK: 12+
WYDAWNICTWO: Nasza Księgarnia
ROK WYDANIA: 2018