Może niesłusznie generalizuję, ale mam wrażenie, że większość kieszonkowych wydawnictw – choć poręcznych i często w atrakcyjnej cenie – traktuje temat po łebkach. Zdarza się, że brakuje rzetelnej konsultacji merytorycznej, kuleje oprawa graficzna albo jakość wykonania pozostawia wiele do życzenia. Z tego powodu długo zwlekałam z rozegraniem pierwszej partii Czy wiesz, który zwierz…? Kieszonkowej fauny Europy. Oceniłam grę po tytule. Dopiero dzieci, które co jakiś czas wyciągały z malutkiego pudełka karty ze zwierzętami, zmotywowały mnie do przeczytania instrukcji. I wiecie co? Może i kieszonkowa, ale pierwszorzędna! Taka właśnie jest gra Czy wiesz, który zwierz…? wydawnictwa Lucrum Games.

ZAWARTOŚĆ PUDEŁKA

55 kart
instrukcja

PRZYGOTOWANIE DO GRY

1⃣ Potasuj karty i rozłóż 36 z nich na środku stołu stroną ze zwierzęciem do góry. Pozostałe karty połóż z boku, to będzie stos dobierania.

2⃣ Pierwszy gracz odwraca dowolnie wybraną kartę na drugą stronę i głośno oznajmia pozostałym graczom cechę, której będą poszukiwać w bieżącej rundzie. Symbol cechy znajduje się w lewym górnym rogu karty obok nazwy zwierzęcia. Wszystkie symbole są opisane w instrukcji, dlatego przed pierwszą rozgrywką warto się z nimi zapoznać.

3⃣ Wszyscy gracze jednocześnie starają się wybrać spośród kart leżących na stole takie, które spełniają wylosowany warunek. Raz podniesiona ze stołu karta musi zostać w ręce gracza.

4⃣ Kiedy gracze zakończą poszukiwania, runda się kończy i następuje ocena zebranych kart, to znaczy sprawdzenie, czy wybrane zwierzęta rzeczywiście spełniają wylosowany warunek. Jeśli na tylnej stronie karty znajduje się mały symbol poszukiwanej cechy, kładziemy kartę przed sobą. Jeśli takiego symbolu nie ma, odkładamy kartę z powrotem na stół razem z inną, poprawnie wybraną w tej turze. Jeśli w danej rundzie zebraliśmy więcej kart niepoprawnych niż poprawnych, odkładamy wszystkie zebrane karty na stół. (Nie musimy oddawać punktów zwycięstwa zdobytych we wcześniejszych rundach). Gracz, który zebrał najwięcej poprawnych kart, zatrzymuje 2 z nich jako punkty zwycięstwa, a druga w kolejności osoba zostawia sobie 1 kartę. Pozostali gracze odkładają swoje karty na stół. Runda się kończy, a 3 puste miejsca na stole uzupełnia się kartami ze stosu dobierania.

5⃣ Gra toczy się przez 7 rund. Zwycięzcą zostaje osoba, która zdobyła najwięcej punktów zwycięstwa.

Najwygodniej ułożyć karty w prostokącie 4 × 9.
Jeden z graczy odkrywa dowolną kartę.
W tej rundzie poszukiwana cecha to hibernacja, czyli zapadanie w zimowy sen (symbol w lewym górnym rogu).
Wybrałam pazia królowej, pomrowa wielkiego i żółwia. Czy miałam rację?
Trzy razy tak!
Moja córka również wytypowała poprawne zwierzęta.
W tej rundzie szukałam zwierząt, które potrafią latać.
Maja zebrała w tej rundzie najwięcej kart z poprawną odpowiedzią, dlatego w nagrodę dostaje 2 punkty zwycięstwa – dokłada na swój stos 2 karty.

WARIANTY

Wbrew sugerowanemu przez wydawcę wiekowi 4+ gra Czy wiesz, który zwierz…? Kieszonkowa fauna Europy sprawdza się dopiero w przypadku dzieci od lat 6. Jednak nawet dla nich podstawowy wariant jest dość trudny, dlatego można skorzystać z kilku zaproponowanych w instrukcji wariantów, które faworyzują młodszych graczy:

Wariant żółw – najmłodsi gracze

W wariancie żółw gracze mają więcej czasu do namysłu i nie muszą się ścigać z rywalami o karty. Gra jest rozgrywana w turach, a nie jednocześnie. Gracze zabierają ze stołu po jednej karcie, począwszy od osoby, która odkryła kartę z cechą. Jeśli ktoś nie chce lub uważa, że nie może zabrać więcej kart ze stołu, mówi „pas” i kończy swój udział w danej rundzie. Kiedy wszyscy gracze zakończą dobierać karty (spasują), następuje ocena poprawności zebranych kart. 

Wariant kangur – dorośli z dziećmi

Wariant kangur faworyzuje młodszych graczy. Przed fazą przyznania punktów dorośli gracze odkładają na stół 3 poprawnie zebrane w bieżącej rundzie karty. 

Wariant gepard – gracze o różnym poziomie umiejętności

Każdy gracz po zebraniu 3 karty zwycięstwa zaczyna grać na nieco zmienionych – utrudnionych – zasadach. Przed ustalaniem punktacji musi odłożyć na stół tyle samo poprawnie zebranych z danej rundzie kart, ile kart zwycięstwa posiada w danym momencie. Gra kończy się, kiedy jeden z graczy zdobędzie 7 punktów zwycięstwa. 

Wariant sowa – zabawa w znajomość nazw zwierząt w obcych językach

Na odwrocie kart znajduje się nie tylko zestaw cech, lecz także nazwy danego zwierzęcia w różnych językach: polskim, łacińskim, angielskim, niemieckim, francuskim i włoskim. W każdej nazwie (poza łacińską oraz polską zwyczajową) jedna z liter jest pogrubiona. W wariancie sowa gracze nie szukają zwierząt o określonych cechach, tylko zwierząt, w których nazwach znajduje się wylosowana litera. Na samym początku należy ustalić język rozgrywki. 

W wariancie włoskojęzycznym po odkryciu tej karty gracze szukają zwierząt, w których nazwach w języku włoskim znajduje się litera „r” (jest pogrubiona w wyrażeniu martin pescatore).
W czasie gry z młodszymi dziećmi w wariancie polskim sowy można uznawać za poprawne zarówno polskie nazwy oficjalne, jak i zwyczajowe zwierząt. W niektórych przypadkach chodzi o zupełnie różne wyrazy, np. pomrów wielkiślimak.

Wariant sowa może być z powodzeniem łączony z wcześniej opisanymi wariantami: żółwiemkangurem czy gepardem.

WRAŻENIA

Czy wiesz, który zwierz…? Kieszonkowa fauna Europy to dość trudna gra. W odróżnieniu od innych tytułów związanych ze światem zwierząt (np. Gatunki) wymaga dużo większej i bardziej szczegółowej wiedzy. Niektóre cechy nie wzbudzają wątpliwości i zebranie odpowiednich kart ze stołu wymaga przede wszystkim refleksu (np. są ssakami/owadami, potrafią latać, posiadają ogon), inne wymagają większego zastanowienia (są roślinożerne/mięsożerne/wszystkożerne, posiadają łuski, są związane ze środowiskiem wodnym), a niektóre wywołują konsternację (są zagrożone wyginięciem, są nieparzystokopytne, nie posiadają małżowiny usznej).

Pośród 55 zwierząt kilka było mi wcześniej nieznanych, np. wychuchol ukraiński (to ssak z rodziny kretowatych), żeneta europejska (przypomina dzikiego kota, ale należy do wiwerowatych) czy kumak górski (płaz podobny do ropuchy). Pozostałe znam, czy raczej wydawało mi się, że znam – jak się później okazało. Bo niby wiem, że krzyżak ma na plecach biały krzyż, któremu zresztą zawdzięcza swoją nazwę, ale nie mam pojęcia, czy można go spotkać w Ameryce Północnej (można) ani czy pazury (ma). Czy padalec jest związany z wodą? Czy chomik umie pływać? Czy skorek (zwany potocznie szczypawką) potrafi latać? No właśnie…

Karty Kieszonkowej fauny Europy mogą więc z powodzeniem pełnić funkcję edukacyjną. Nie dość, że pełne informacji, to jeszcze karty są pięknie ilustrowane! Łukasz Kempiński odpowiedzialny za oprawę graficzną (TU znajdziecie jego inne projekty) postawił na wysmakowaną lekkość i elegancję: kolorowe rysunki zwierząt na białym tle odcinają się od delikatnie zarysowanego ołówkiem środowiska. 

Bardzo zaskoczył mnie wariant językowy gry o zwierzętach. To jednak wyższa szkoła jazdy, nawet w przypadku języka ojczystego, bo nagle wszystkie ptaki wydają się do siebie podobne, a jeleń przypomina kozicę, nie mówiąc już o cierniku i pstrągu. Ale to ze względu na presję czasu – powtarzam sobie na pocieszenie.

CZY WIESZ, KTÓRY ZWIERZ…? W INNYCH EDYCJACH

Jeśli Europa, to dla Was za mało, możecie sięgnąć po Kieszonkową faunę Afryki i AzjiKieszonkową faunę świata albo Dinozaury i inne zwierzęta prehistoryczne. Zestawy można ze sobą łączyć.

TYTUŁ: Czy wiesz, który zwierz…? Kieszonkowa fauna Europy
AUTOR: Bernhard Naegele
OPRACOWANIE GRAFICZNE: Łukasz Kempiński
WYDAWNICTWO: Lucrum Games
WIEK: 6+
LICZBA GRACZY: 2–6
CZAS GRY: 30 min
WIELKOŚĆ: 10,5 × 15 × 3,5 cm
ROK WYDANIA: 2018

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *