Jedna lub dwie kostki gorzkiej czekolady dziennie to nie tylko grzeszna przyjemność, lecz także inwestycja w zdrowie. Zawarte w czekoladzie kakao zmniejsza napięcie nerwowe, poprawia humor i sprawność intelektualną – zupełnie jak gra o tym samym tytule. I jedno, i drugie może uzależnić, ale w przeciwieństwie do kakao z kakaowca, Kakao z wydawnictwa G3 nie ma żadnych kalorii, więc można się nim rozkoszować do woli.

Kakao gra G3

OPIS I CEL GRY

Fabularnie Kakao jest osadzone w czasach prekolumbijskich gdzieś w środku bujnej dżungli. Pracownicy zbierają na plantacjach ziarna kakaowca, a następnie wymieniają je na rynku na złote monety. Podczas rozgrywki gracze starają się tak pokierować swoimi pracownikami, żeby nie tylko uzbierali jak najwięcej surowca i jak najkorzystniej go sprzedali, ale także sąsiadowali ze strategicznymi miejscami: źródłami wody, świątyniami i kopalniami złota, które przynoszą dodatkowe punkty. Celem gry jest zgromadzenie jak największej ilości złota.

Kakao gra G3

ZAWARTOŚĆ PUDEŁKA

44 kafle pracowników (po 11 w kolorach czerwonym, fioletowym, białym i żółtym)
4 drewniane pionki nosiwodów (po 1 w każdym z czterech kolorów)
4 planszetki wiosek (po 1 w każdym z czterech kolorów)
28 kafli dżungli z różnymi lokacjami (plantacja kakaowca, rynek, kopalnia złota, woda, miejsce kultu Boga Słońca, świątynia)
20 drewnianych owoców kakaowca
12 żetonów Słońca
48 złotych monet (o wartości 1, 5 i 10)
instrukcja + opis kafli dżungli

OPIS ELEMENTÓW

Każdy z graczy otrzymuje okrągłą planszę wioski, pionek nosiwody i kafle pracowników w wybranym przez siebie kolorze. Planszetka pełni funkcję składu ziaren kakaowca i żetonów Słońca (tych pierwszych można mieć na raz maksymalnie pięć, a drugich trzy), a także toru punktacji nosiwody. Nosiwoda rozpoczyna swoją drogę po planszetce na polu z wartością -10, ale za każdym razem, kiedy nasz kafel z pracownikami zetknie się ze źródłem wody, przesuwamy pionek nosiwody na kolejne pola – w ten sposób można dotrzeć do nawet 16 punktów na plusie, które są doliczane do wyniku gracza pod koniec rozgrywki. 

Funkcję planszy w Kakao pełnią kafle dżungli i pracowników układane na stole w szachownicę – kafle tego samego rodzaju mogą się stykać ze sobą jedynie rogami, a nie bokami. O ile początkowy obszar gry wygląda zawsze tak samo (wyznaczają go dwa konkretne kafle dżungli), o tyle jego dalsze rozbudowywanie przebiega za każdym razem nieco inaczej w zależności od dostępnych kafli i decyzji graczy. Na kaflach dżungli znajdują się plantacje kakaowca, na których zbiera się ziarna kakaowca, rynki, gdzie można je sprzedać, kopalnie złota, z których wydobywa się cenny surowiec oraz źródła wody, które umożliwiają przesuwanie pionków nosiwodów na torze punktacji na planszetce. W dżungli można znaleźć również dwie lokacje, które przynoszą korzyści dopiero pod koniec rozgrywki: miejsca kultu Boga Słońca oraz świątynie.

Przykładowe rozłożenie początkowe dla rozgrywki trzyosobowej.
Szachownicowy układ kafli.

Kafle pracowników występują w czterech rodzajach, które różnią się rozmieszczeniem pracowników na ich bokach. Za każdym razem, kiedy gracz dokłada do obszaru gry kafel pracowników, może go obrócić o 90, 180 lub 270°. Jest to bardzo istotne, bo im większa siła robocza na danym boku kafla (od zera do trzech pracowników), tym większe korzyści można odnieść. Przykładowo: dwóch pracowników z boku kafla, który styka się bezpośrednio z podwójną plantacją kakaowca, może pobrać cztery ziarna surowca, a jeden – tylko dwa.

BARDZO KRÓTKI OPIS PRZEBIEGU GRY

Gracze kolejno dokładają po jednym kaflu z pracownikami do kafli leżących już na stole. Za każdym razem, kiedy nowo dołożony kafel pracowników zetknie się jednym lub kilkoma bokami z kaflami dżungli, pracownicy z danego boku są aktywowani i mogą wykonać dostępne akcje: zebrać ziarna, sprzedać je na rynku, pobrać złoto z kopalni i tak dalej. Gra toczy się do momentu, w którym wszyscy gracze umieszczą swoje kafle pracowników w obszarze gry.

WRAŻENIA

Kakao jest bardzo przyjemną, spokojną grą rodzinną, przy której będą się dobrze bawić zarówno starsze przedszkolaki, jak i dorośli. Mimo rekomendowanego wieku 8+ jej zdatność do użytku nie kończy się wraz z osiągnięciem -nastu lat. Dla wielu niedzielnych graczy Kakao może stać się grą, do której będzie się wracać latami, podobnie jak do Rummikub czy Monopoly. Chociaż element losowości w Kakao jest dość duży (dobieranie kafli ze stosów), trzeba się trochę wysilić, żeby wygrać. Sytuacja na stole ciągle się zmienia, obszar gry powiększa się w różnych kierunkach, a im więcej graczy, tym trudniej przewidzieć, gdzie będzie można dołożyć swój kafel pracowników, dlatego strategiczne myślenie praktycznie nie ma tu zastosowania. Natomiast każdy ruch ma znaczenie taktyczne, bo chodzi o to, by jak najlepiej wykorzystać bieżącą sytuację i wycisnąć z dżungli najwięcej, ile się da.

Kakao zachwyciło mnie oprawą graficzną i bardzo starannym wykonaniem elementów. Drewniane pionki nosiwodów wyglądają jak miniaturowe postacie, a brązowe ziarna kakaowca do złudzenia przypominają prawdziwe. Całości dopełnia świetnie przemyślana plastikowa wypraska, w której każdy element gry ma wyznaczone miejsce. Drugim równie ważnym elementem, który wpływa na moją ocenę gry, jest jej potencjał edukacyjny. Mimo że gram z córkami głównie dla samej przyjemności grania, żeby po prostu miło spędzić z nimi czas, doceniam olbrzymią rolę gier w rozwijaniu u dzieci różnych umiejętności. W przypadku Kakao chodzi o naukę podstaw tabliczki mnożenia, a także dodawanie w zakresie do około 50–60 (przy końcowym podliczaniu punktów). Za każdym razem, kiedy pracownicy stykają się z planacją kakaowca albo z rynkiem, trzeba obliczyć, ile ziaren może wziąć dana liczba pracowników, oraz ile złotych monet należy pobrać z banku za sprzedaż surowca na rynku. Jeden robotnik pobierze z pojedynczej plantacji jedno ziarno, ale gdyby było ich trzech, zebraliby aż trzy ziarna. Jeśli sprzeda się dwa ziarna z cenie dwa za sztukę, otrzyma się cztery złote monety, ale jeśli cena na rynku wynosi cztery, to za tę samą liczbę ziaren można uzyskać aż osiem złotych monet. To przecież mała ekonomia w najczystszej (i bardzo smakowitej!) postaci.

    

TYTUŁ: Kakao
AUTOR: Phil Walker-Harding
ILUSTRACJE: Claus Stephan
WYDAWNICTWO: G3
WIEK: 8+
LICZBA GRACZY: 2–4
CZAS GRY: 20–45 minut
WYMIARY: 19 × 27 × 6,5 cm

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *