Gry z dzisiejszego wpisu łączy nie tylko szybkie tempo rozgrywki, ćwiczenie refleksu i spostrzegawczości, ale przede wszystkim uaktywnienie prawej półkuli mózgowej odpowiedzialnej za percepcję przestrzenną. Zarówno Speed Cups (G3), jak i Hokus pokus (FoxGames) zmuszają graczy do nieustannego analizowania położenia przedmiotów względem siebie, tak żeby odwzorować przedstawione na kartach relacje: ciąg pionowy / poziomy oraz w środku / na zewnątrz / pod / nad. To doskonały trening dla przedszkolaków i… wielu dorosłych. Zaintrygowani? Zapraszam do lektury!
SPEED CUPS, G3
Przygotowanie, przebieg i cel gry
Na środku stołu umieszczamy dzwonek, tak żeby każdy z graczy miał do niego swobodny dostęp. Tasujemy karty i układamy je w zakrytym stosie obok dzwonka. Rozdajemy każdemu z graczy zestaw pięciu różnokolorowych kubeczków i… już można zaczynać!
Odkrywamy pierwszą kartę ze stosu. Od tego momentu wszyscy gracze jednocześnie starają się jak najszybciej ułożyć swoje kubeczki w kolejności pokazanej na karcie: w ciągu pionowym lub poziomym.
Po ułożeniu kubeczków należy nacisnąć dzwonek. Ten z graczy, który jako pierwszy ułoży poprawnie swoje kubeczki, dostaje kartę z obrazkiem. Następnie odkrywa się kolejną kartę ze stosu. Gra kończy się, kiedy wszystkie karty ze stosu się wyczerpią, a zwycięzcą zostaje gracz z największą liczbą zdobytych kart.
Wrażenia
Speed Cups to szybka, pomysłowa i emocjonująca gra rodzinna i imprezowa, w którą można zagrać nawet z młodszym przedszkolakiem. Oczywiście im mniejsze dziecko, tym więcej czasu zajmie mu poprawne ułożenie kubeczków w odpowiedniej kolejności, ale nic nie stoi na przeszkodzie, żeby na początku skoncentrować się na samym odwzorowywaniu układu, pomijając kwestię szybkości wykonania zadania. Gra wspiera koordynację oko-ręka, pomaga ćwiczyć umiejętność przekształcania płaskiego obrazu z karty na modele przestrzenne. Ustawianie kubeczków w ciągach poziomych jest proste, bo z rysunków jasno wynika, jaka jest poprawna kolejność.
Natomiast układanie kubeczków jeden na drugim jest trochę trudniejsze, bo niejednoznaczne na pierwszy rzut oka rysunki wymagają więcej zastanowienia od młodszych graczy. Który balon jest wyżej: czarny czy zielony?
Żałuję, że w pudełku znajdują się tylko 24 karty. Do Speed Cups można dokupić sześć rozszerzeń po sześć kart (stworzonych przez graczy z całego świata w ramach konkursu na własną kartę do gry) albo dorobić karty samodzielnie. Ja ciągle o tym myślę, ale do tej pory nawet nie naszkicowałam pomysłów. Z powodu ograniczonej liczby kart czasami urozmaicamy Speed Cups, zmieniając zasady gry. Przez kilka sekund przypatrujemy się układowi przedmiotów na karcie, następnie zakrywamy ją i staramy się odtworzyć ułożenie z pamięci. Wbrew pozorom zapamiętanie po kolei sześciu kolorów bywa naprawdę trudnym zadaniem (podobnie jak w grze Pszczółki, o której pisałam TUTAJ).
Wykonanie
Począwszy od pudełka z dobrze przemyślaną wypraską poprzez masywne kubeczki w nasyconych barwach, skończywszy na dzwonku, który jest w stanie przetrwać zmasowany atak małych rączek, gra Speed Cups zachwyca wykonaniem. Karty są dość sztywne i zdobią je rewersy z konturami kubeczków.
HOKUS POKUS, FOXGAMES
Przygotowanie, przebieg i cel gry
Rozdajemy każdemu z graczy komplet pięciu przedmiotów: czarny kapelusz, białego królika, pomarańczową rurkę, czerwony kielich oraz zieloną monetę. Tasujemy karty i układamy je w stosie zakrytym na środku stołu.
Odkrywamy wierzchnią kartę i kładziemy ją na stole w taki sposób, żeby była dobrze widoczna dla wszystkich graczy. Zadanie polega na jak najszybszym ułożeniu stosu z własnych przedmiotów zgodnie z instrukcją na karcie. Wszyscy tworzą konstrukcje jednocześnie, a ten, kto zrobi to najszybciej, krzyczy „Tadam!” i dostaje w nagrodę odkrytą kartę. Zwycięzcą zostaje gracz, który jako pierwszy zdobędzie pięć kart lub inną ich liczbę – w zależności od ustaleń graczy.
Cztery zasady budowania stosów:
1️⃣ stos buduje się tylko i wyłącznie z przedmiotów pokazanych na karcie (czasami odkłada się na bok jeden lub dwa przedmioty)
2️⃣ wszystkie przedmioty pokazane na karcie w swoich rzeczywistych kolorach muszą być widoczne po ułożeniu stosu
3️⃣ wszystkie przedmioty pokazane na karcie w kolorze szarym muszą być ukryte w innych przedmiotach wskazanych na karcie
4️⃣ w wersji zaawansowanej w przedmiotach otoczonych żółtymi gwiazdkami należy umieścić przynajmniej jeden przedmiot
Przykłady
W poprawnie ułożonym stosie jedynie biały królik, czarny kapelusz i zielona moneta mogą być widoczne. Szara rurka i szary kielich muszą być ukryte.
W poniższym przykładzie nie bierze udziału kapelusz. Zielona moneta, pomarańczowa rurka i czerwony kielich muszą być widoczne po ułożeniu stosu, a szarego królika należy ukryć wewnątrz przedmiotu otoczonego żółtymi gwiazdkami.
Wrażenia
Hokus pokus to pięknie wydana gra dla starszych przedszkolaków z działającym na dziecięcą wyobraźnię motywem przewodnim – sztuczkami magicznymi. Gra jest trudniejsza od Speed Cups, bo przy tworzeniu przestrzennych układów należy rozpatrzyć kilka kwestii: które przedmioty wejdą w skład stosu, które będą widoczne, a które ukryte. To naprawdę sporo operacji jak na grę dla dzieci w wieku 6+. Dodatkową trudnością, która wydłuża czas reakcji, jest przedstawienie przedmiotów na kartach w odmiennych niż w rzeczywistości proporcjach, co niekiedy utrudnia ich właściwe rozpoznanie (mylą się zwłaszcza szara rurka i kielich). Kolejnym wyzwaniem, przed którym stają mali adepci prestidigitatorstwa, jest samo montowanie stosów: pod wpływem emocji i presji czasu elementy spadają z siebie i zapadają się w sobie, jeśli zostaną umieszczone w niewłaściwej kolejności. Hokus pokus jak mało która gra pomaga ćwiczyć motorykę małą, cierpliwość i dokładność i – przede wszystkim – wyobraźnię przestrzenną. Duża liczba kart (55 sztuk) pozwala na rozegranie wielu rozgrywek bez poczucia znudzenia.
Wykonanie
Okazałe pudełko z foliowym okienkiem, przez które widać część zawartości, robi wrażenie od pierwszego wejrzenia – i to nie tylko na dzieciach! Podoba mi się tu wszystko: począwszy od wypraski poprzez kwadratowe, śliskie karty z zaokrąglonymi rogami i harmonijkową instrukcję w tym samym formacie, skończywszy na doskonałej jakości plastikowych elementach, które mieszczą się jedne w drugich na zasadzie matrioszki.
TYTUŁ: Speed Cups
AUTOR: Haim Shafir
WYDAWNICTWO: G3
WIEK: 4+
LICZBA GRACZY: 2–4
CZAS GRY: 10 minut
WYMIARY: 19 × 27,5 × 6,5 cm
TYTUŁ: Hokus pokus
AUTOR: Thierry Denoual
ILUSTRACJE: Stéphane Escapa
WYDAWNICTWO: FoxGames
WIEK: 6+
LICZBA GRACZY: 2–4
CZAS GRY: 15 minut
WYMIARY: 26,5 × 26,5 × 7 cm