Potasuj karty i rzuć kostką. Wynik wskaże numer pytania, na które musisz odpowiedzieć. Przeczyta Ci je inny gracz. Jeśli udzielisz dobrej odpowiedzi, w nagrodę zdobywasz kartę. Jeśli popełnisz błąd, karta trafia z powrotem na spód stosu. Jeśli wyrzucisz na kostce symbol XT możesz wybrać, na pytanie z której karty chcesz odpowiadać: ze stosu albo spośród kart zdobytych przez innych graczy. Zasady gier edukacyjnych Xplore Team są banalnie proste, ale tak naprawdę nie chodzi w nich o mechanikę, a o możliwość odkrycia wielu ciekawostek z różnych dziedzin nauki. Pięknie ilustrowane karty równie dobrze sprawdzą się jako jednoosobowy quiz – od starszego przedszkolaka do dorosłego. Przyjemne i pożyteczne w jednym – takie właśnie są gry Ciało człowiekaPrzyroda Polski, Tajemnice Ziemi i Wynalazki, które zmieniły świat wydawnictwa Bright Junior Media (właściciela marki Czuczu). 

ZAWARTOŚĆ PUDEŁEK

56 kart z pytaniami
specjalna kostka (z cyframi 1–4 i dwiema ściankami z symbolem XT)
instrukcja

Jak wyglądają karty?

Na każdej karcie są cztery powiązane tematycznie pytania i odpowiedzi do wyboru. U dołu karty do góry nogami znajdują się poprawne odpowiedzi. Ilustracja na karcie nawiązuje do treści pytań. 

CIAŁO CZŁOWIEKA

Kiedy za ilustrowanie materiału edukacyjnego bierze się Dorota Wojciechowska-Danek (TUTU możecie zobaczyć, co zmalowała do tej pory), to więcej niż pewne, że w podręcznikowe ujęcia tematu wkradnie się i finezja kreski, i poczucie humoru autorki. Wszystkie grafiki są utrzymane w eleganckich, pastelowych barwach, dzięki którym nawet – za przeproszeniem – kupa na końcu układu pokarmowego wygląda szlachetnie.
Jakiego typu pytań można się spodziewać w Ciele człowieka? O działanie układu oddechowego, moczowo-płciowego, krwiotwórczego i nerwowego, a także o zmysły (Wiecie, co to za smak umami? Za co odpowiadają czopki i pręciki w oku?). Niektóre pytania są proste, a odpowiedzi zabawne, np. jak nazywamy otwory, w których mieszczą się oczy? Do wyboru: oczojamy, oczodziury i oczodoły. Inne zaskakujące, jak na przykład: Dlaczego czaszki z wykopalisk archeologicznych nie mają czubka nosa? Sporo tu konkretnych informacji, które pojawiają się na lekcjach biologii, ale wiele też ciekawostek, dzięki którym nauka przeplata się z zabawą. Dlaczego ludzki mózg jest pofalowany jak orzech włoski? Z iloma migdałkami się rodzimy? Co to są nocyreceptory i na czym polega anosmia? Dlaczego nie śmiejemy się, kiedy sami się łaskoczemy? Na te i wiele innych pytań szukajcie odpowiedzi w Ciele człowieka.

PRZYRODA POLSKI

Ilustracje Justyny Hołubowskiej-Chrząszczak przypominają mi stare klasyczne obrazki z podręczników do przyrody z czasów mojej podstawówki – ale są od nich jeszcze ładniejsze! Bardzo kolorowe, dość realistyczne, a jednocześnie utrzymane w bajkowej, pogodnej konwencji. Chętnie zagrałabym w takie memory!
Pytania, jakie znajdują się na kartach Przyrody Polski, dotyczą konkretnych zwierząt i roślin, a także różnych środowisk, w których kwitnie życie: od gleby przez zbiorniki wodne aż do powietrza. Znajdziecie tu także pytania związane z ochroną przyrody i przystosowaniem organizmów do zimy. Czy wiecie, które gąsienice wytwarzają trujący cyjanek potasu i jak się nazywają gniazda ciem? Jakie ryby są najliczniejsze w Bałtyku? Czy ryby słodkowodne piją wodę? Które ptaki kłapią, korkują i szlifują? Skąd zawleczony został do Polski tatarak i w jaki sposób trafił do Polski krab wełnistoszczypcy z Chin? Od razu napiszę – bo to bardzo ciekawe – że w wodach balastowych statków. Bardzo zaintrygowała mnie informacja o muchach wykorzystywanych przez śledczych w rozwiązywaniu wielu spraw kryminalnych. (Szczegóły wyszukałam już sama w internecie: entomologia sądowa opiera się na analizie owadów znalezionych na zwłokach, dzięki czemu możliwe jest określenie czasu zgonu z dokładnością nawet do kilku godzin). A wiedzieliście, że jerzyki mogą latać bez przerwy nawet trzy lata? Albo po co samiczki świetliki świętojańskie świecą? To wszystko jest naprawdę bardzo ciekawe!

TAJEMNICE ZIEMI

Ilustracje Anny Krztoń kojarzą mi się ze zdjęciami przerabianymi w programach graficznych na szkice ołówkiem. Mają delikatnie zaznaczone czarne kontury i są wypełnione szeroką gamą barw. Z jednej strony realistyczne, a z drugiej z komiksowym zacięciem. Naprawdę przyjemnie się je ogląda!
Tematyka pytań obejmuje tak różne zagadnienia jak ewolucja, zjawiska atmosferyczne (deszcz żab jest naprawdę możliwy!) czy geologia. Są pytania o kontynenty, dinozaury (w tym Smoka Wawelskiego – to nie żart!), epokę lodowcową, rasy ludzkie i aglomeracje. Wiecie, w którym miejscu na świecie igła kompasu nie może wskazać północy? A czy rubiny świecą w ciemności? I że barchany można spotkać nie tylko pod ubraniem, ale i na pustyni? 

WYNALAZKI, KTÓRE ZMIENIŁY ŚWIAT

Podobnie jak w przypadku Ciała człowieka o oprawę graficzną Wynalazków, które zmieniły świat zadbała Dorota Wojciechowska-Danek. Jej pomysłowe, pastelowe ilustracje łączą fakty z fantazją i bawią się wieloznacznością słów.
Pytania, jakie znajdują się na kartach, dotyczą zarówno prostych domowych wynalazków (np. odkurzacz czy żelazko), jak i przełomowych odkryć z dziedziny medycyny, nauki i technologii. Pojawiają się tu nazwiska takie jak da Vinci, Gutenberg i Turing oraz zagadnienia dotyczące bezpieczeństwa i urbanistyki. (A propos: wiecie, w czym starożytny Milet przypomina współczesny Manhattan?). Z jakiego języka pochodzi słowo „robot”? Wiele pytań dotyczy transportu: lądowego (np. pojazdy elektryczne), wodnego (Kiedy powstał prototyp pierwszej łodzi podwodnej?) i powietrznego (Jakie zwierzęta odbyły pierwszy lot powietrzny balonem braci Mongolfier w 1783 r.?). Czy zdawaliście sobie sprawę, że chorobliwy strach przed brakiem telefonu komórkowego w zasięgu ręku został zakwalifikowany jako choroba cywilizacyjna? To chyba mój ulubiony zestaw – zarówno ze względu na tematykę, jak i bardzo oryginalną szatę graficzną.

TYTUŁ: Ciało człowieka
TEKST: Magdalena Krzysik  
ILUSTRACJE: Dorota Wojciechowska-Danek 
WYDAWNICTWO: Bright Junior Media
ROK WYDANIA: 2018
WIEK: 11+
LICZBA GRACZY: 2–4 
CZAS GRY: 20–40 min 
WYMIARY: 12 × 18 × 4,5 cm

TYTUŁ: Przyroda Polski
TEKST: Katarzyna Śnigórska, Rafał Garlacz
ILUSTRACJE: Justyna Hołubowska-Chrząszczak
WYDAWNICTWO: Bright Junior Media
ROK WYDANIA: 2018
WIEK: 11+
LICZBA GRACZY: 2–4
CZAS GRY: 20–40 min
WYMIARY: 12 × 18 × 4,5 cm

TYTUŁ: Tajemnice Ziemi
TEKST: Piotr Stefański
ILUSTRACJE: Anna Krztoń
WYDAWNICTWO: Bright Junior Media
ROK WYDANIA: 2018
WIEK: 11+
LICZBA GRACZY: 2–4
CZAS GRY: 20–40 min
WYMIARY: 12 × 18 × 4,5 cm

TYTUŁ: Wynalazki, które zmieniły świat
TEKST: Marceli Łasocha
ILUSTRACJE: Dorota Wojciechowska-Danek
WYDAWNICTWO: Bright Junior Media
ROK WYDANIA: 2018
WIEK: 11+
LICZBA GRACZY: 2–4
CZAS GRY: 20–40 min
WYMIARY: 12 × 18 × 4,5 cm

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *