Rafy koralowe są prawdziwą ozdobą ciepłych mórz i oceanów – mienią się wieloma intensywnymi kolorami i tworzą nieprawdopodobne struktury, które można dostrzec nawet z kosmosu (tak jest w przypadku Wielkiej Rafy Koralowej położonej u wschodnich wybrzeży Australii). To jeden z najpiękniejszych ekosystemów Ziemi, który zamieszkują setki, a nawet tysiące gatunków podmorskiej fauny: ryby, mięczaki, żółwie morskie, delfiny i wieloryby, nie mówiąc o samych koralowcach, które obumierając, nadbudowują kolejne warstwy rafy. Sielankę w tej pełnej barw krainie zakłócają żarłoczne rekiny i inne drapieżne ryby, które tylko czekają, aż pod nosem przemknie im jakiś łakomy kąsek. W takiej malowniczej scenerii posiłek smakuje z pewnością jeszcze lepiej…

Akcja gry Rekin toczy się w pięknym, choć niebezpiecznym podwodnym świecie – ławica kolorowych rybek staje w szranki z drapieżnikami, które bronią dostępu do bezpiecznej rafy koralowej. Rybki chcą dotrzeć do domu, ale po drodze muszą uważać na rekina i jego bandę – to naprawdę duże wyzwanie, bo przeciwnicy nie dość, że działają w grupie, to w dodatku często są dużo więksi od pokojowo nastawionych rybek. Chociaż droga do rafy nie jest długa, emocje zdążą sięgnąć zenitu, a żeby wygrać, nie wystarczy szybkość i spryt, trzeba też będzie mieć… szczęście.

CEL

Celem gry jest doprowadzenie jednej rybki w swoim kolorze do rafy koralowej lub pozostanie w grze (w dowolnym miejscu na planszy), kiedy wszystkie rybki przeciwników zginą w paszczy drapieżników.

PRZYGOTOWANIE

Na planszy należy umieścić dowolnie wybrane trzy drapieżniki (spośród sześciu możliwych) oraz rybki we wszystkich czterech kolorach.

Gracze wybierają, jakim kolorem będą grać, i w zależności od podjętej decyzji kładą przed sobą żetony-przypominajki z rybką w wybranym kolorze (nie ma to żadnego znaczenia dla przebiegu gry, a jedynie zapobiega pomyłkom).

Drapieżniki zajmują miejsce w dwóch skrajnie prawych kolumnach planszy tak, aby pyskiem dotykały łańcucha. Między poszczególnymi drapieżnikami trzeba zachować odstęp co najmniej jednego pustego pola.

Rybki zawodników są ustawiane w dwóch skrajnie lewych kolumnach jedna po drugiej, na przemian, począwszy od zawodnika, który jako ostatni widział akwarium z rybkami. Dzięki temu każdy z graczy ma równe szanse na starcie. Na planszy umieszcza się wszystkie małe rybki niezależnie od liczby graczy.

PRZEBIEG GRY

W swojej kolejce gracz rzuca dwiema kolorowymi kostkami. W zależności od wyrzuconych kolorów (żółty, zielony, czerwony, niebieski, czarny – kolor drapieżnika znajduje się na dwóch ściankach kostki) gracz porusza: małymi rybkami, drapieżnikami lub jedną małą rybką i jednym drapieżnikiem.

Małe rybki

Małe rybki można przesuwać tylko na puste pola.
Jeżeli na kostce wypadnie rybka w kolorze przeciwnika lub rybka „bezpańska”, czyli nienależąca do żadnego z graczy, można ją przesunąć tylko do przodu, czyli w stronę rafy. ➡️
Jeżeli na kostce wypadnie rybka w kolorze danego zawodnika, gracz może ją przesunąć do przodu, do góry lub na dół planszy. ➡️⬆️⬇️
Jeżeli na kostce wypadną rybki w tym samym kolorze, gracz może przesunąć dwie rybki o jedno pole lub jedną rybkę o dwa pola.

Jeżeli na jednej z kostek wypadnie rybka, której nie można przesunąć (bo jest na przykład zablokowana rybką przeciwnika albo drapieżnikiem), należy przesunąć jedynie rybkę wyrzuconą na drugiej kostce. Jeśli i to będzie niemożliwe, wówczas gracz może wybrać z planszy dowolną małą rybkę i przesunąć ją o jedno pole do przodu. ➡️

Drapieżniki

Jeżeli na kostce wypadnie jeden drapieżnik, należy przesunąć wybranego drapieżnika (jednego z trzech) o jedno pole do przodu, do góry lub na dół. ➡️⬆️⬇️
Jeżeli na kostkach wypadną dwa drapieżniki, można przesunąć jednego drapieżnika o dwa pola albo dwa drapieżniki o jedno pole każdego. 
Drapieżnik nie może zakończyć ruchu na polu, od którego rozpoczął ruch. 
Drapieżnik zawsze jako pierwszy wykonuje ruch na planszy (przed rybką). 
Jeśli drapieżnik w wyniku poruszenia się o jedno lub o dwa pola znajdzie się na polu z rybką, pożera ją – rybka zostanie usunięta z planszy i nie bierze udziału w dalszej rozgrywce.
Drapieżnik (podobnie jak małe rybki) nie może się cofać.

KONIEC GRY

Wygrywa gracz, którego rybka dotrze do rafy (skrajna prawa kolumna) lub którego rybki jako jedyne (nie licząc drapieżników) pozostaną na planszy. Jeśli do rafy dotrze rybka w kolorze nienależącym do żadnego z graczy lub na planszy zostaną „bezpańskie” rybki, nikt nie wygrywa, ani nikt nie przegrywa.  

TAKTYKA

Gra Rekin jest w dużej mierze grą losową (ruchy zawodników zależą od koloru wyrzuconego na kostkach) z dość dużą dawką negatywnej interakcji, bo można tak poruszać rybkami przeciwników i drapieżnikami, żeby doszło do pożarcia. Sytuacja na planszy zmienia się z minuty na minutę i nigdy nie można być pewnym, czy nie zostanie się zjedzonym.
Stopień trudności gry zależy od wyboru drapieżników, które występują w trzech rozmiarach zajmujących odpowiednio jedno, dwa lub cztery pola. Im więksi przeciwnicy, tym trudniej przemknąć się małym rybkom w stronę rafy. Dodatkowo stopień trudności gry można zwiększyć, umieszczając na planszy aż cztery drapieżniki.

DLA KOGO

Rekina dobrze się gra nawet w dwie osoby, ale najwięcej emocji wzbudza gra w pełnym składzie, kiedy wszystkie rybki mają swoich właścicieli. Gra toczy się szybko i… głośno, bo co chwila gracze krzyczą: „O nie!”, „Jak mogłeś zjeść moją rybkę?” albo „Zjedz żółtą, a nie czerwoną!”.
W przypadku młodszych graczy element negatywnej interakcji może się okazać dużym wyzwaniem, bo bycie świadkiem pożarcia własnej rybki jest zawsze przykrym doświadczeniem, zwłaszcza, jeśli przeciwnik mógł pokierować drapieżnikiem w inny sposób, żeby wszystkie rybki ocalały.

WYKONANIE

Kiedy potrząsałam pudełkiem przed otwarciem, z wnętrza dobiegało mało dźwięków, a sama zawartość wydała mi się podejrzanie lekka. Po rozpakowaniu nie miałam już żadnych wątpliwości – pudełko jest zdecydowanie za duże (za głębokie) w stosunku do zawartości i niepotrzebnie rozbudza wyobraźnię. 
Gra składa się ze składanej planszy, 2 drewnianych kostek, 6 kafelków z podobiznami drapieżników, 16 kafelków z małymi rybkami (po 4 w każdym kolorze), 4 żetonów-przypominajek z kolorem rybek oraz instrukcji. Wszystkie elementy są bardzo starannie wykonane, a kolorowa grafika jest przyjemna dla oczu i dobrze oddaje scenerię gry.

WRAŻENIA

Oryginalny tytuł gry to Reef Route, czyli Droga do rafy. Szkoda, że polski wydawca zdecydował się na ogólnikową nazwę Rekin, która w dużo mniejszym stopniu charakteryzuje fabułę gry i kładzie nacisk na tylko jeden aspekt gry. Być może rodzice nieco wrażliwszych dzieci uznają, że tytuł Rekin w połączeniu z bardzo sugestywną grafiką na pudełku to zbyt stresujące połączenie. Trochę niesłusznie, bo
Rekin to bardzo sympatyczny i budzący dużo emocji rodzinny tytuł, w który z przyjemnością zagram z dziećmi za każdym razem, kiedy wyciągną pudełko z regału. Jedną z jego największych zalet są łatwe do wytłumaczenia i  zapamiętania zasady oraz bardzo ładne wykonanie. Poza tym rozgrywki są szybkie i zanim zdążę się znudzić, będzie już po ptakach. O, pardon – po rybkach!

TYTUŁ: „Rekin” 
AUTOR: Arpad Fritsche
ILUSTRACJE: Dovydas Čiuplys

WYDAWNICTWO: Granna
ROK WYDANIA: 2017
WIEK: 5+ 
LICZBA GRACZY: 2–4
CZAS GRY: 20 minut
WYMIARY: 26 × 26 × 8 cm

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *