Coraz bardziej doceniam gry z niewielką liczbą elementów i prostymi zasadami. W końcu i tak najbardziej liczy się pomysł, a nie oprawa. Pod tym względem 13 duchów Naszej Księgarni jest bezkonkurencyjna, bo do dwu- i trzyosobowej rozgrywki wystarczy zaledwie 13 kart i żetony punktów. Jeśli w grach lubicie szybkie tempo i element dedukcji, ten tytuł może Was zainteresować.

13 duchów

OPIS I CEL GRY

Gracze wcielają się w duchy, a następnie chowają się w kryjówkach przed innymi duchami. Każda kryjówka jest oznaczona numerem od 1 do 13, a zadaniem graczy jest odkrycie, pod jakim numerem ukryli się przeciwnicy. W tym celu zadają im pytania z kart albo typują konkretne numery. Z każdą kolejną odkrytą kartą albo wypowiedzianym na głos numerem liczba możliwych kryjówek się zmniejsza… Ten, kto najdłużej pozostanie w ukryciu, zdobędzie punkt, a grę wygra osoba, która jako pierwsza zdobędzie 3 lub 6 żetonów (w zależności od liczby graczy). 

ZAWARTOŚĆ PUDEŁKA

26 kart (2 identyczne talie różniące się rewersem)
17 żetonów punktów
instrukcja

13 duchów

Każda karta ma w rogu liczbę, która oznacza numer kryjówki. W ramce u dołu karty znajduje się opis akcji danej karty.

PRZYGOTOWANIE

W grze dwu- i trzyosobowej korzystamy z jednej talii. Tasujemy karty, rozdajemy graczom po dwie, a pozostałe kładziemy na stole w stosie zakrytym. Gracze podglądają swoje karty, a następnie decydują, którą kartę wykorzystają jako kryjówkę. Kartę z kryjówką kładą obrazkiem do dołu przed sobą, a drugą kartę biorą do ręki. 

PRZEBIEG ROZGRYWKI

W swojej turze gracz wykonuje jedno z dwóch działań:
1⃣ wykorzystuje kartę trzymaną w ręku zgodnie z jej opisem i wykłada ją na środek stołu obrazkiem do góry

Przykładowe pytania z kart brzmią następująco:

Czy numer twojej kryjówki to x, x, x lub x? (gdzie x oznacza 4 kolejne numery, np. 2, 3, 4, 5)
Czy numer twojej kryjówki to liczba parzysta?
Czy numer twojej kryjówki to 8 lub wyższy?

Niektóre karty oferują możliwość podejrzenia dwóch lub trzech kart ze stosu zakrytego, inne pozwalają wykonać działanie oraz dodatkowo wytypować numer kryjówki przeciwnika, a jedna daje czasowy immunitet, zwalniając gracza, który jej użył, z konieczności udzielenia odpowiedzi na pytanie rywala. 

2⃣ typuje numer kryjówki przeciwnika, a niewykorzystaną kartę z ręki odkłada do pudełka tak, żeby pozostali gracze jej nie widzieli

Jeśli w grze dwuosobowej gracz odgadnie numer kryjówki przeciwnika, zdobywa 1 żeton i runda się kończy. Jeśli poda zły numer, runda trwa dalej.

Jeśli w grze trzyosobowej jeden z graczy odgadnie numer kryjówki przeciwnika, zdemaskowany rywal odpada z rundy i odkłada do pudełka swoje karty. Pozostali gracze zdobywają po 1 żetonie i gra toczy się dalej jak w przypadku rozgrywki dwuosobowej.

Gra toczy się do momentu, aż jeden z graczy zdobędzie 3 (w rozgrywce dwuosobowej) lub 6 (w rozgrywce trzyosobowej) żetonów. Różnica w liczbie żetonów do zdobycia wynika tylko stąd, że zwycięzca rundy z rozgrywce trzyosobowej dostaje łącznie dwa żetony. 

WYKONANIE

Świetne ilustracje Tomka Larka są potwornie ładne – w sam raz dla dzieci, które poczują mroczny klimat, ale nie będą miały później koszmarów. Moja młodsza córka upodobała sobie kartę z mumią, z kolei moją faworytką jest stylowa dozorczyni. 

WRAŻENIA

Taka mała, a taka fajna! Szybko się w nią gra, dlatego czasami gramy nawet kilka partii z rzędu. Najczęściej z siedmioletnią córką, a czasami dołącza do nas mąż. Pięciolatka, ze względu na konieczność wykonywania akcji z kart zgodnie z napisanymi wytycznymi, na razie nam nie towarzyszy, dlatego nie miałam okazji sprawdzić, jak gra się w 13 duchów dwiema taliami.

13 duchów to gra losowo-dedukcyjna. Nie mamy wpływu na karty, które dobierzemy ze stosu, ale możemy wyciągać wnioski na podstawie kart wykładanych przez przeciwników na środek stołu (karty są dokładane jedna obok drugiej, tak żeby było widać ich numery) oraz odpowiedzi udzielanych przez graczy. Na przykład jeśli wiemy, że kryjówka gracza A jest liczbą parzystą, potem dowiadujemy się, że jest większa lub równa 8, na stole leży już karta o wartości 10, to zostają tylko dwie możliwości. Na podstawie takich drobnych informacji zawężamy grono podejrzanych numerów, czyli dedukujemy właśnie. Nie ma tu miejsca na blefowanie, bo gracze muszą odpowiadać na pytania zgodnie z prawdą, ale za każdym razem, kiedy decydujemy się na wytypowanie numeru kryjówki przeciwnika, odkładamy naszą kartę z ręki do pudełka i pozostali gracze nie wiedzą, jaki numer się na niej znajdował, co jest pewną formą (w pełni legalną!) zaciemniania sytuacji. Ta minigra ćwiczy logiczne myślenie, oswaja z pojęciami parzysty/nieparzysty, wykorzystuje ciągi liczb i zbiory – grając, dziecko nawet nie wie, że trenuje matematykę! Najbardziej lubię grać w 13 duchów z moją siedmiolatką. Cieszę się jej zwycięstwami, bo – choć czasem ma po prostu szczęście – to znak, że jej mała główka naprawdę mocno pracuje.

TYTUŁ: 13 duchów
AUTOR: Victor Amanatidis
ILUSTRACJE: Tomasz Larek
WYDAWNICTWO: Nasza Księgarnia
WIEK: 8+
LICZBA GRACZY: 2–4
CZAS GRY: 15 minut
WYMIARY: 13,5 × 13,5 × 4 cm
ROK WYDANIA: 2018

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *