Uproszczona wersja tak bardzo nam się spodobała, że było kwestią czasu, kiedy na naszej półce z grami pojawi się podstawowy Patchwork dla graczy 8+. Jak zwykle przed pierwszą rozgrywką przygotowałam insert, żeby łatwiej i szybciej rozkładać elementy, a potem wystarczył jeden rzut oka na instrukcję – różnice między obydwiema wersjami są naprawdę nieduże.

Patchwork Lacerta

OPIS I CEL GRY

Gracze układają na swoich planszach skrawki materiału w taki sposób, żeby zapełnić nimi jak największą powierzchnię „kołdry”. Materiały różnią się kształtem, ceną i liczbą pól, o które trzeba przestawić własny znacznik na planszy czasu po ich zakupie. Dodatkowo niektóre z kawałków materiału mają na sobie naszyte guziki, które w trakcie gry przynoszą… dodatkowe guziki. Zwycięzcą zostanie ta osoba, która pod koniec rozgrywki będzie miała najwięcej guzików. Ale uwaga, za każdą „dziurę” w kołdrze naliczają się punkty ujemne!

ZAWARTOŚĆ PUDEŁKA

1 dwustronna plansza czasu
2 plansze kołder o wymiarach 9 × 9
33 kawałki materiału
5 specjalnych kawałków materiału (tzw. łatki)
2 znaczniki czasu (żółty i zielony)
1 pionek neutralny
1 żeton specjalny
żetony guzików (32 × „1 guzik”, 12 × „5 guzików”, 5 × „10 guzików”, 1 × „20 guzików”)
instrukcja

Patchwork Lacerta
Oryginalne pudełko nie ma w środku insertu.

PRZYGOTOWANIE GRY

Każdy z graczy bierze jedną planszę kołdry oraz pięć guzików z banku. Planszę czasu należy umieścić na środku stołu, a wokół niej rozłożyć losowo 33 zwykłe kawałki materiału. Między najmniejszym skrawkiem materiału (o wymiarach 1 × 2) a kolejnym – biorąc pod uwagę ruch wskazówek zegara – powinien stanąć pionek neutralny. Na planszy czasu należy umieścić znaczniki czasu (na początkowym polu) oraz 5 specjalnych kawałków materiału, tzw. łatek. Obok planszy czasu kładzie się żeton specjalny.

Patchwork Lacerta

Pionek neutralny znajduje się między najmniejszym skrawkiem materiału a kolejnym – biorąc pod uwagę kierunek ruchu wskazówek zegara.
Na planszy czasu umieszcza się znaczniki graczy oraz 5 łatek.
Patchwork Lacerta
Obok planszy czasu kładzie się żeton specjalny za zapełnienie skrawkami na kołdrze kwadratu o wymiarach 7 × 7.

PRZEBIEG GRY

Inaczej niż w przypadku wielu innych gier w Patchworku gracze nie wykonują swoich ruchów naprzemiennie. Rusza się zawsze ten gracz, którego znacznik czasu znajduje się bliżej początkowego pola niż znacznik przeciwnika albo leży na wierzchu znacznika przeciwnika. Dzięki temu odległości między znacznikami poszczególnych graczy nigdy nie będą zbyt duże.

W swojej turze gracz ma do wyboru jedną z dwóch akcji:

1⃣ przesunąć swój znacznik na planszy czasu i otrzymać guzik(i) z banku 

Jeśli gracz nie może albo nie chce kupić skrawka materiału, przesuwa swój znacznik na planszy czasu, tak żeby znajdował się o jedno pole przez znacznikiem przeciwnika. Za każde przekroczone na planszy pole przysługuje mu jeden żeton guzika z banku. 

2⃣ kupić skrawek materiału i umieścić go na własnej planszy

Gracz może kupić jeden z trzech skrawków leżących bezpośrednio przed neutralnym pionkiem. Po wybraniu materiału należy przesunąć na jego miejsce neutralny pionek, a następnie wpłacić do banku odpowiednią liczbę guzików (wskazaną na etykiecie). Gracz może umieścić skrawek na swojej planszy w dowolnym położeniu, ale tak, żeby mieścił się w obrębie planszy i nie nachodził na zajęte przez inne skrawki pola. Ostatnim etapem kończącym tę akcję jest przesunięcie znacznika na planszy czasu o liczbę pól wskazaną na etykiecie zakupionego skrawka. 

PLANSZA CZASU

Niezależnie od wybranej akcji gracz w każdej swojej turze przestawia swój znacznik na planszy czasu: albo o tyle pól, żeby wyprzedzić przeciwnika, albo o liczbę pól wskazaną na zakupionym skrawku materiału. Jeśli podczas poruszania się po planszy czasu znacznik gracza minie specjalne pole (z łatką albo guzkiem), musi zastosować się do następujących zasad:

1⃣ pole ze specjalnym skrawkiem materiału (tzw. łatką) – pierwszy gracz, który minie to pole, musi wziąć skrawek i natychmiast umieścić go na własnej planszy 
2⃣ pole z guzkiem – za każdym razem, kiedy gracz minie pole z guzkiem, pobiera z banku tyle guzików, ile guzików znajduje się na ułożonych na jego planszy skrawkach materiału

ŻETON SPECJALNY

Ten z graczy, który jako pierwszy zapełni na swojej planszy kwadrat o wymiarach 7 × 7, otrzymuje w nagrodę żeton o wartości 7 guzików.

Patchwork Lacerta

KONIEC GRY I PUNKTACJA

Gra toczy się do momentu, w którym znaczniki graczy dotrą do ostatniego pola na planszy czasu albo je przekroczą. Gracze sumują zdobyte guziki, powiększają go o ewentualnie o wartość żetonu specjalnego (7 punktów), a następnie pomniejszają wynik o punkty ujemne za dziury w kołdrze. Każda niezapełniona kratka na planszy oznacza dwa punkty ujemne. Zwycięzcą zostaje gracz, który będzie miał najwięcej guzików.

WRAŻENIA

Po pierwszych bardzo pozytywnych wrażeniach z gry Patchwork Express wersja podstawowa dla starszych graczy, Patchwork, nie zaskoczyła mnie niczym nowym, ale utwierdziła w przekonaniu, że to bardzo przyjemna, rodzinna gra, w której można trochę pogłówkować. Większa liczba skrawków materiału, ich wyższa cena i nowe, ciekawe kształty sprawiają, że w Patchwork gra się dłużej. To dla mnie główna różnica pomiędzy dwiema wersjami i kluczowa zaleta tej wersji. Rozgrywka jest trochę trudniejsza, bo na kołdrze trzeba zmieścić więcej skrawków w bardziej wymyślnych kształtach. To świetna gra dla tych z Was, którzy nie lubią presji czasu i negatywnej interakcji. Patchwork jest wprost wymarzonym tytułem dla mojej starszej córki, która lubi się nieco dłużej zastanowić, ale nie lubi czuć na karku oddechu przeciwnika. 

Na zdjęciach pokażę Wam wszystkie różnice między Patchworkiem Patchworkiem Express.

Patchwork Express Lacerta

W „Patchworku” skrawki materiału są mniejsze.
W „Patchworku” żetony guzików sa mniejsze.
W „Patchworku” plansza ma wymiar 9 × 9, a w „Patchwork Express” 7 × 7 pól.
W „Patchworku” łatki są mniejsze.
Po lewej stronie plansza czasu w „Patchwork Express”, a po prawej stronie plansza czasu z „Patchwork” (jest dwustronna).

W „Patchwork Express” dokłada się dodatkowe skrawki materiału w kolorze niebieskim, kiedy liczba kolorowych zwykłych skrawków na stole zmniejszy się do pięciu. W „Patchworku” od razu wykłada się na stół wszystkie skrawki.

TYTUŁ: Patchwork
AUTOR: Uwe Rosenberg
ILUSTRACJE: Klemens Franz 
WYDAWNICTWO: Lacerta
WIEK: 8+
LICZBA GRACZY: 2
CZAS GRY: 30 minut
WYMIARY: 20 × 20 × 4,5 cm

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *