Głodostwory to nie tylko gra z czasem symbolizowanym przez przesypujący się w klepsydrze piasek – to przede wszystkim gra, w którą z czasem gra się coraz sprawniej. Wyobraźcie sobie bar szybkiej obsługi w godzinach szczytu: klienci tłoczą się przy ladzie, śliniąc się na widok bogatego menu, i zamawiają po kilka potraw na raz. Trzeba uwijać się jak mucha w ukropie, żeby nakarmić wszystkie głodomory w jak najkrótszym czasie. Dużym ułatwieniem jest działanie w grupie, ale i tak wcale nie jest łatwo. Pierwszych partii nie udało nam się wygrać, ręce trzęsły się jak oszalałe, języki plątały, a oczy płatały figla. Z czasem szło nam lepiej i teraz coraz częściej zdarza nam się wygrać, ale i tak Głodostwory pozostają jedną z najbardziej stresujących i wymagających gier w naszych zbiorach. A przy tym niezwykle rozrywkowych!

CEL GRY

Gracze wspólnymi siłami starają się obsłużyć głodostwory czekające w kolejce, zanim przesypie się piasek w klepsydrze. Każdy z klientów zamawia inny zestaw dań (od 3 do 5), klientów jest zawsze więcej niż kucharzy, a w kuchni panuje niezły rozgardiasz. Jeśli graczom uda się zrealizować zamówienia wszystkich głodostworów przed upływem czasu, mogą być z siebie naprawdę dumni!

 
  

ZAWARTOŚĆ PUDEŁKA

2-minutowa klepsydra
21 kart głodostworów

64 karty dań i 24 karty akcji
1 karta szefa kuchni
instrukcja

karty głodostworów
karty dań
karty akcji

PRZYGOTOWANIE

Przed rozpoczęciem rozgrywki należy podzielić karty na dwa stosy według koloru rewersu, a następnie je potasować. Karty z czerwonym rewersem to dania i akcje, natomiast karty z niebieskim rewersem to głodostwory

Na stole należy ułożyć obok siebie odpowiednią liczbę kart z głodostworami obrazkiem do dołu – to będzie kolejka klientów do nakarmienia. W zależności od tego, ile osób zasiada do gry (od 3 do 6), liczba głodostworów, które trzeba obsłużyć, jest różna i wynosi zawsze o jeden więcej niż jest graczy. Dla przykładu: kiedy gram z córkami, jest ich cztery, ale kiedy dołącza do nas mąż, musimy stawić czoła aż pięciu głodomorom. Pozostałe karty z niebieskimi rewersami należy ułożyć w stosie zakrytym na środku stołu.

Każdy z graczy dostaje do ręki po 6 kart z czerwonymi rewersami, wśród których znajdują się zarówno karty dań (12 rodzajów w różnej liczbie występowania), jak i karty akcji (7 rodzajów, m.in. odrzucenie, przekazanie, wymiana kart albo obrócenie klepsydry), a pozostałe karty układa się w stosie zakrytym na środku stołu. Gracz, który ostatnio coś gotował, otrzymuje kartę szefa kuchni oraz klepsydrę i przed swoją turą odkrywa połowę zakrytych kart głodostworów leżących na stole (zaokrąglając wynik dzielenia w górę) i odwraca klepsydrę. Tik-tak, czas start!

PRZEBIEG GRY

W swojej turze gracz musi wykonać jedną z trzech akcji:

1⃣ Zagranie wszystkich kart dań pokazanych na karcie jednego z głodostworów czekających w kolejce. Wykorzystane karty wędrują na stos kart odrzuconych, nakarmiony głodostwór ląduje w pudełku, a do kolejki dołącza kolejny klient poprzez odwrócenie karty obrazkiem do góry. 

2⃣ Zagranie 1 karty akcji. Po wykonaniu opisanego na niej działania odkłada się ją do pudełka, a nie na stos kart odrzuconych.

3⃣ Odłożenie 1 dowolnej karty na stos kart odrzuconych.

Po wykonaniu jednej z akcji gracz wyraźnie komunikuje zakończenie swojej tury pozostałym graczom i dobiera karty ze stosu czerwonego, tak żeby przez cały czas miał ich na ręku sześć. Gracze rozgrywają swoje tury po kolei zgodnie z ruchem wskazówek zegara.

A teraz najważniejsza zasada: mimo że gracze nie grają w otwarte karty, mogą przez cały czas ze sobą rozmawiać, ustalać, czego komu brakuje do skompletowania zamówienia czy wspólnie decydować, w jaki sposób najlepiej przekazać sobie potrzebne karty. Głównym koordynatorem działań może być szef kuchni, odpowiedzialny za przekręcanie klepsydry podczas rozgrywki (pośród kart akcji znajduje się jedna, którą zawsze dobrze mieć w zanadrzu: MAMY CZAS. OBRÓĆ KLEPSYDRĘ!), ale równie dobrze rolę głównodowodzącego może przejąć osoba, która szybko orientuje się w sytuacji i sprawnie wydaje polecenia.

W grze przewidziano dwa dodatkowe warianty: jeden prostszy dla młodszych graczy (moim zdaniem również dla wszystkich dorosłych, którzy dopiero zaczynają przygodę z Głodostworami), który umożliwia dodatkowe trzykrotne obrócenie klepsydry oraz propozycja dla doświadczonych graczy (totalnych hardkorów, jeśli pytacie mnie o zdanie), czyli dołożenie do kolejki klientów jeszcze jednej karty głodostwora.

WRAŻENIA

Z jednej strony bardzo proste zasady, a z drugiej niezwykle trudne do zrealizowania zadanie – tak w skrócie można opisać Głodostwory, najnowszą grę wydawnictwa Egmont. Gdyby nie presja czasu, sytuacja wyglądałaby zupełnie inaczej, ale niestety w branży gastronomicznej czas jest zawsze przeciwko kucharzom. Pod tym względem mechanika z użyciem klepsydry bardzo dobrze podkreśla klimat gry i wprowadza atmosferę rodem z Piekielnej kuchni, kulinarnego talent show, w którym liczą się nie tylko smak i wygląd serwowanych potraw, lecz także umiejętności techniczne i praca zespołowa. Domyślam się, że Głodostwory są namiastką stresu, jaki udziela się uczestnikom programu – tu trzeba nie lada zdolności organizacyjnych i skutecznej komunikacji, żeby jak najszybciej zebrać zestaw kart umożliwiających zrealizowanie zamówienia.

Głodostwory to wymagająca, ale dająca dużo satysfakcji i powodów do śmiechu gra imprezowa. Byłam zaskoczona, że moje córki (5- i 7-latka) tak bardzo ją polubiły, że wielokrotnie same wyciągały pudełko z regału i grały beze mnie. Co prawda zasady nie przewidują możliwości rozgrywki dwuosobowej, ale sądząc po dobiegających mnie znad stołu rozentuzjazmowanych okrzykach, dziewczyny dały radę i dobrze się przy tym bawiły. A w najgorszym razie przynajmniej jeszcze lepiej zaznajomiły się z kartami akcji i ich wyglądem, tak żeby w rozgrywkach „na poważnie” nie tracić czasu na ich rozszyfrowywanie.

Jeśli chcecie podnieść sobie ciśnienie naturalnymi metodami, Głodostwory dostarczą Wam takich wrażeń jak co najmniej podwójne espresso. Żeby nie było, że nie ostrzegałam!

TYTUŁ: Głodostwory
AUTOR: Dario Dordoni
ILUSTRACJE: Demis Savini
WYDAWNICTWO: Egmont
WIEK: 8+
LICZBA GRACZY: 3–6
CZAS GRY: 15 minut
WYMIARY: 19,5 × 19,5 × 4,5 cm
ROK WYDANIA: 2018

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *