Rodzinna wersja klasycznej gry logicznej Katamino wydawnictwa FoxGames to propozycja skierowana do wszystkich grup wiekowych: począwszy od trzylatków przez dzieci szkolne aż do nastolatków i dorosłych. Dzięki kilku poziomom trudności i różnym możliwościom zabawy niewielki zestaw złożony z 18 kolorowych klocków, drewnianej planszy do gry i kilkudziesięciu kart z zadaniami zapewni godziny umysłowej rozrywki w pojedynkę albo w duecie. Katamino w wydaniu familijnym to najbardziej uniwersalna, wciągająca i stymulująca gra, z jaką miałam do tej pory do czynienia. Rozwija wyobraźnię przestrzenną, wspiera małą motorykę i uczy cierpliwości oraz wytrwałości. No i nie da się oszukiwać, bo w instrukcji nie ma rozwiązań.

ZAWARTOŚĆ PUDEŁKA

18 drewnianych kolorowych klocków różniących się wielkością
drewniana plansza

2 drewniane przegródki
27 dwustronnych kart pojedynków
9 dwustronnych kart dziecko/rodzic
4 dwustronne karty wyzwań 3D
instrukcja

W górnym rzędzie karty pojedynków w 5 różnych poziomach trudności. W dolnym rzędzie od lewej: karty pojedynku dziecko/rodzic i karty wyzwań 3D.

KLOCKI

W rodzinnej wersji Katamino znajduje się 18 klocków różniących się kształtem i wielkością.

Monomina, dimina i trimina (zwane w skrócie miniminami) zakrywają odpowiednio 1, 2 i 3 pola na planszy.
Tetramina zakrywają 4 pola na planszy.
Pentamina zakrywają 5 pól na planszy.

CO TO JEST PENTA?

Słowo klucz w Katamino to penta. Z języka greckiego to po prostu ‘pięć’ i w tym znaczeniu pojawia się między innymi w słowach: pentagon (pięciobok), pentagram (pięcioramienna gwiazda) czy pentalogia (cykl pięciu utworów literackich połączonych tematycznie). Natomiast w Katamino penta oznacza każdy zestaw klocków, który idealnie wypełnia przestrzeń na planszy ograniczoną przegródką. Najmniejsza penta w grze ma powierzchnię 15 jednostek kwadratowych (5 × 3), a największa 55 (5 × 11). 

Najmniejsza penta.
Największa penta.

JEDNA GRA – WIELE MOŻLIWOŚCI ZABAWY

Z myślą o najmłodszych graczach (nawet trzylatkach) przygotowano kilka wzorów puzzli do odtworzenia, układankę w skali 1:1, która może dać początek nowym wzorom zwierząt, a także zabawę w ustawianie wieży. Wszystkie propozycje zabaw wspierają rozwój małej motoryki, a także umiejętność odwzorowywania. Gra równowagi Katabum! wywołuje ogromne emocje nawet u starszych dzieci (i może w nią grać dowolna liczba osób).

Gra równowagi, czyli Katabum!

Katamino pojedynek

Były już propozycje zabaw dla młodszych dzieci, a teraz czas na prawdziwą gimnastykę umysłu dla starszych. W tym wariancie gracze siadają naprzeciwko siebie. Wybierają poziom trudności (początkujący, łatwy, normalny, trudny lub ekspercki) i dobierają kartę w kolorze przypisanym do danego poziomu. Karty są dwudzielne, na każdej z połówek znajdują się inne początkowe zestawy klocków, których będą używać gracze. W zależności od poziomu trudności należy umieścić przegródki na planszy między odpowiednimi liczbami (3 i 4 dla poziomu początkującego i łatwego lub 4 i 5 dla pozostałych). Na umówiony sygnał gracze wyszukują odpowiednie klocki z puli i starają się jak najszybciej ułożyć pierwszą pentę – czyli szczelnie zapełnić klockami przestrzeń wydzieloną przegródką. Klocki muszą leżeć na planszy na płasko, można je dowolnie przekręcać.

Gracz, który jako pierwszy ułoży pentę, wygrywa pojedynek i zdobywa 1 punkt. Następnie przegrany wybiera jedno pentamino z klocków leżących obok planszy i przekazuje je przeciwnikowi, a potem to samo robi zwycięzca. Obydwaj gracze przekładają przegródki o jeden rząd do góry i układają kolejną pentę – z dodatkowym klockiem. I tak dalej aż do momentu, w którym na planszy będzie miejsce tylko dla jednej przegródki ustawionej między liczbami 6 i 7. Zwycięzcą zostaje gracz, który wygrał więcej pojedynków.  

Żeby wyrównać szanse na zwycięstwo w pojedynku dziecko kontra rodzic, można użyć dwukolorowych kart: żółta część jest przeznaczona dla dziecka, a fioletowa dla dorosłego. Pozostałe zasady pozostają bez zmian. 

Jeśli gracze chcą grać na tym samym poziomie trudności (kartami czerwonymi – trudnymi lub czarnymi – eksperckimi), ale jeden z nich jest trochę mniej zaawansowany, może wymienić jeden ze swoich klocków na dwa inne (mniejsze) zgodnie z przelicznikiem podanym w instrukcji. Zapełnienie penty mniejszymi elementami jest prostsze. 

Pojedynki 3D

W tym wariancie gracze na zmianę wybierają dla przeciwnika pentamina i tetramina, a następnie dobierają minimina pokazane na własnej karcie. Z takich zestawów klocków układają na czas bryły o wymiarach 2 × 3 × 5. 

Katamino dla jednej osoby

W pojedynkę też można się doskonale bawić! Mamy do wyboru następujące rodzaje wyzwań:
1⃣ w trybie 3D – budujemy bryły o wymiarach 3 × 3 × 4. 

2⃣ łączące tryb 3D i zwykły – budujemy bryły o wymiarach 3 × 3 × 3, a następnie dobieramy jedno trimino i układamy pentę na planszy. W kolejnych ruchach dobieramy pentamina i przestawiamy przegródkę o jeden rząd do góry, układając następne penty.

3⃣  tradycyjne katamino – gracz wybiera zadanie z instrukcji, ustawia przegródkę we wskazanym miejscu, dobiera zestaw klocków i układa pierwszą pentę. Następnie dobiera po jednym wskazanym klocku i po przełożeniu przegródki układa kolejne penty. Po ułożeniu największej penty można dodatkowo dobrać jedną kostkę minimino i z puli 9 klocków ułożyć bryłę o wymiarach 3 × 3 × 4.

4⃣ tworzenie konstrukcji 3D: od małych (2 × 2 × 3) przez średnie (3 × 3 × 3) aż do dużych (3 × 3 × 6).

5⃣ wyzwania 3D – zapełnij prostokątną siatkę klockami, a następnie zbuduj z nich bryły o podanych wymiarach.

WRAŻENIA

Katamino to przykład gry, która rośnie z dzieckiem i może towarzyszyć mu na każdym etapie rozwoju. Ze względu na ogromną liczbę zadań i pojedynków nie da się zapamiętać odpowiedzi, dlatego układanie klocków za każdym razem jest sporym wyzwaniem. Z czasem nabieramy wprawy i coraz szybciej układamy penty, co tylko pokazuje, że umiejętności potrzebne do rozwiązywania zagadek logicznych można wyćwiczyć. I warto to robić! Pod wieloma względami Katamino przypomina gry Ubongo i w jeszcze większym stopniu Ubongo 3D, ale oferuje dużo więcej możliwości zabawy dla graczy w różnym wieku. W przeciwieństwie do nich jest przeznaczona jednak dla maksymalnie dwóch graczy. Ale szachy też są tylko dla dwojga 🙂 

TYTUŁ: Katamino. Gra rodzinna
AUTORZY: André i Johnathan Perriolat
WYDAWNICTWO: FoxGames
WIEK: 3+ / 6+ /9+
LICZBA GRACZY: 1–2
CZAS GRY: 20 min
WIELKOŚĆ: 19,5 × 30,5 × 4 cm
ROK WYDANIA: 2018

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *