Gra Znajdź mnie! to kolejny po Misi i jej małych pacjentach ciekawy tytuł dla najmłodszych wydany przez Zieloną Sowę. Tym razem trzeba się wykazać spostrzegawczością i refleksem, żeby pośród licznych zwierząt odnaleźć dwa, które się od siebie różnią. Trzy warianty, dwa poziomy trudności i dodatek w postaci memory – wszystko zamknięte w zgrabnym pudełku i pięknie zilustrowane!

OPIS I CEL GRY
Gracze porównują ilustracje na swoich planszach z obrazkiem głównym. Ich celem jest jak najszybsze odnalezienie różnic pomiędzy obrazkami. Ten, kto zdobędzie najwięcej żetonów za poprawne odpowiedzi, zostanie zwycięzcą.
ZAWARTOŚĆ PUDEŁKA
1 dwustronny obrazek główny (poziom łatwy / poziom trudny)
16 dwustronnych plansz (poziom łatwy / poziom trudny)
16 dużych żetonów (poziom łatwy)
5 żetonów specjalnych
32 małe żetony (poziom trudny)
żetony do gry w memory
3 żetony medali
instrukcja








PRZYGOTOWANIE GRY – WARIANT I
W zależności od wybranego poziomu (łatwy/trudny) gracze będą potrzebować obrazka głównego z mniejszą liczbą zwierząt, plansz z żółtą ramką i żółtych żetonów lub obrazka głównego z większą liczbą zwierząt, plansz z niebieską ramką i niebieskich żetonów.
Na środku stołu należy rozłożyć żetony ze zwierzętami (nie ma znaczenia, która strona będzie na górze, bo żetony sa dwustronne) i obrazek główny. Każdy z graczy dostaje po jednym żetonie specjalnym (ze znakiem zapytania), który jednorazowo może zastąpić każdy inny żeton, a także odpowiednią liczbę plansz (od 3 plansz na osobę w rozgrywce 5-osobowej do 8 plansz w rozgrywce 2-osobowej). Początkowo gracze trzymają przed sobą plansze ułożone rewersem do góry, a na dany znak odwracają je wybranym obrazkiem do góry.

PRZEBIEG GRY
Plansze graczy różnią się od obrazka głównego jednym (poziom łatwy) lub dwoma (poziom trudny) szczegółami. Na dany znak gracze zaczynają szukać różnić między swoją planszą a obrazkiem głównym. Osoba, która jako pierwsza znajdzie różnicę, musi odnaleźć na stole żeton z odpowiednimi zwierzętami: po jednej stronie powinno się znajdować zwierzę z obrazka głównego, a po drugiej zwierzę, które znajduje się w tym samym miejscu na planszy zawodnika. Po umieszczeniu żetonu na swojej planszy w taki sposób, żeby ilustracja była taka sama jak na obrazku głównym, gracz krzyczy: „Stop!”. Jeśli poprawnie odnalazł różnicę i zrobił to jako pierwszy, zatrzymuje w nagrodę żeton. W przypadku poziomu trudnego gracz może krzyknąć „Stop!” dopiero po odnalezieniu dwóch żetonów. Gracz może też użyć w dowolnym momencie żetonu specjalnego, który zastępuje inny żeton. Wykorzystane plansze są odkładane na bok, a gra toczy się dalej do momentu, w którym gracze odnajdą różnice na wszystkich swoich planszach. Zwycięzcą zostaje osoba, która zdobędzie najwięcej żetonów.
Poziom łatwy




Poziom trudny




PRZYGOTOWANIE GRY – WARIANT II
W drugim wariancie gracze po wybraniu poziomu trudności kładą obrazek główny, żetony i wszystkie plansze na środku stołu, tak żeby były dobrze widoczne dla wszystkich osób.
Na ustalony sygnał gracze równocześnie szukają różnic na dowolnie wybranych planszach. Po znalezieniu różnicy i odpowiedniego żetonu gracz zabiera planszę i żeton jako punkt zwycięstwa. W przypadku trudnego poziomu planszę i żetony zdobywa jedynie gracz, który położy na planszy obydwa żetony. Gra toczy się do momentu, w którym wyczerpią się plansze na stole. Zwycięzcą zostaje osoba, która zdobyła więcej żetonów.

PRZYGOTOWANIE GRY – WARIANT III
W tym wariancie gracze używają jedynie plansz, które dzielą równo pomiędzy sobą. W zależności od poziomu trudności wybierają żółtą lub niebieską stronę. Żetony należy umieścić na środku stołu. Na dany znak gracze szukają różnic pomiędzy swoimi planszami (od 2 do 5 plansz w zależności od liczby graczy). Gracze dostają punkty za każdą odnalezioną różnicę popartą położonym na planszy żetonem. Po odnalezieniu wszystkich różnic z wierzchnich plansz gracze odkładają je na bok i rozpoczynają kolejną turę z nowymi planszami. Gra toczy się do momentu, aż wyczerpią się wszystkie plansze. Zwycięzcą zostaje osoba, która zdobędzie najwięcej punktów.

Memory
Do pudełka dołączono zestaw 24 żetonów (12 par), które można wykorzystać do klasycznej gry w memory.


WRAŻENIA
W tak niewielkim pudełku udało się zmieścić naprawdę dużo zabawy. Podobają mi się warianty gry, które wprowadzają znaczące różnice w rozgrywkach i wydłużają żywotność tytułu, podoba mi się także dodatek w postaci żetonów do memory – niby nic, a cieszy. Gra Znajdź mnie! jest bardzo atrakcyjna pod względem wizualnym: zwierzęta są do siebie podobne, a w razie wątpliwości można sprawdzić ich nazwy na wewnętrznej stronie pudełka (świetny pomysł!). Żetony są wystarczająco twarde, a laminowane plansze graczy przetrwają wiele rozgrywek. Niestety ze względu na lakierowaną powłokę w planszach odbija się światło, co jest szczególnie dokuczliwe przy rozgrywkach przy sztucznym świetle. W grę wkradło się kilka drobnych błędów (na żetonach w wersji zaawansowanej), ale nie zaburzają one rozgrywki. Dwa poziomy trudności pozwalają cieszyć się grą dzieciom w różnym wieku: z prostszą stroną planszy bez problemu poradzą sobie czterolatki, a ta trudniejsza jest atrakcyjna nawet dla dzieci w wieku szkolnym. Prawdę mówiąc, niejeden raz moje córki szybciej odnajdywały żetony ode mnie… Polecam tę grę wszystkim miłośnikom zwierząt, którzy chcą się sprawdzić w szukaniu różnic. To umiejętność, która przyda się nie tylko w codziennym życiu (szukanie brakującej pary skarpetki w stercie prania albo konkretnego klocka LEGO w dużym pudełku), ale i w szkole, bo tego typu zadania pojawiają się nie tylko w kartach pracy przedszkolaka, ale i w ogólnopolskich testach dla uczniów szkół podstawowych (np. Zuch). Polecam tym bardziej, że grę stworzyli polscy autorzy i można ją znaleźć w naprawdę dobrej cenie.



Znajdź mnie! to druga z czterech gier Zielonej Sowy, które planuję pokazać Wam w najbliższym czasie. Znacie już Misię i jej małych pacjentów, a przed nami jeszcze Namierz to oraz zakwalifikowana do II etapu w konkursie Planszowa Gra Roku gra kafelkowa Czarodziejski labirynt.


TYTUŁ: Znajdź mnie!
AUTOR: Alina Brzeska-Czuba
ILUSTRACJE: Anna Zboina
WYDAWNICTWO: Zielona Sowa
WIEK: 4+
LICZBA GRACZY: 1–5
CZAS GRY: 10–20 minut
WIELKOŚĆ: 13,5 × 20,5 × 4 cm
ROK WYDANIA: 2018