Gra Znajdź mnie! to kolejny po Misi i jej małych pacjentach ciekawy tytuł dla najmłodszych wydany przez Zieloną Sowę. Tym razem trzeba się wykazać spostrzegawczością i refleksem, żeby pośród licznych zwierząt odnaleźć dwa, które się od siebie różnią. Trzy warianty, dwa poziomy trudności i dodatek w postaci memory – wszystko zamknięte w zgrabnym pudełku i pięknie zilustrowane!

OPIS I CEL GRY

Gracze porównują ilustracje na swoich planszach z obrazkiem głównym. Ich celem jest jak najszybsze odnalezienie różnic pomiędzy obrazkami. Ten, kto zdobędzie najwięcej żetonów za poprawne odpowiedzi, zostanie zwycięzcą.

ZAWARTOŚĆ PUDEŁKA

1 dwustronny obrazek główny (poziom łatwy / poziom trudny)
16 dwustronnych plansz (poziom łatwy / poziom trudny)

16 dużych żetonów (poziom łatwy)
5 żetonów specjalnych
32 małe żetony (poziom trudny)
żetony do gry w memory
3 żetony medali
instrukcja

Obrazek główny (z białą ramką) jest zdecydowanie grubszy od planszy graczy
Dwustronne plansze graczy (żółta ramka – poziom łatwy, niebieska ramka – poziom trudny)
Duże żetony ze zwierzętami (poziom łatwy)
Małe żetony ze zwierzętami (poziom trudny)
Żetony specjalne (dżokery)
Żetony do gry w memory
Żetony medali

PRZYGOTOWANIE GRY – WARIANT I

W zależności od wybranego poziomu (łatwy/trudny) gracze będą potrzebować obrazka głównego z mniejszą liczbą zwierząt, plansz z żółtą ramką i żółtych żetonów lub obrazka głównego z większą liczbą zwierząt, plansz z niebieską ramką i niebieskich żetonów. 

Na środku stołu należy rozłożyć żetony ze zwierzętami (nie ma znaczenia, która strona będzie na górze, bo żetony sa dwustronne) i obrazek główny. Każdy z graczy dostaje po jednym żetonie specjalnym (ze znakiem zapytania), który jednorazowo może zastąpić każdy inny żeton, a także odpowiednią liczbę plansz (od 3 plansz na osobę w rozgrywce 5-osobowej do 8 plansz w rozgrywce 2-osobowej). Początkowo gracze trzymają przed sobą plansze ułożone rewersem do góry, a na dany znak odwracają je wybranym obrazkiem do góry. 

Przygotowanie rozgrywki 2-osobowej

PRZEBIEG GRY

Plansze graczy różnią się od obrazka głównego jednym (poziom łatwy) lub dwoma (poziom trudny) szczegółami. Na dany znak gracze zaczynają szukać różnić między swoją planszą a obrazkiem głównym. Osoba, która jako pierwsza znajdzie różnicę, musi odnaleźć na stole żeton z odpowiednimi zwierzętami: po jednej stronie powinno się znajdować zwierzę z obrazka głównego, a po drugiej zwierzę, które znajduje się w tym samym miejscu na planszy zawodnika. Po umieszczeniu żetonu na swojej planszy w taki sposób, żeby ilustracja była taka sama jak na obrazku głównym, gracz krzyczy: „Stop!”. Jeśli poprawnie odnalazł różnicę i zrobił to jako pierwszy, zatrzymuje w nagrodę żeton. W przypadku poziomu trudnego gracz może krzyknąć „Stop!” dopiero po odnalezieniu dwóch żetonów. Gracz może też użyć w dowolnym momencie żetonu specjalnego, który zastępuje inny żeton. Wykorzystane plansze są odkładane na bok, a gra toczy się dalej do momentu, w którym gracze odnajdą różnice na wszystkich swoich planszach. Zwycięzcą zostaje osoba, która zdobędzie najwięcej żetonów.

Poziom łatwy

Czym różnią się te dwa obrazki?
A te?
Jedyny pasujący żeton to ten z gepardem po jednej stronie i kotem po drugiej.

Poziom trudny

Czasami zwierzęta różnią się jedynie pozycją (są odwrócone w prawo lub w lewo)
Innym razem dwa żetony mają z jednej strony te same zwierzęta, ale różnią się awersem. W tym wypadku pasuje jedynie dolny żeton z dwiema świnkami patrzącymi w różne strony.

PRZYGOTOWANIE GRY – WARIANT II

W drugim wariancie gracze po wybraniu poziomu trudności kładą obrazek główny, żetony i wszystkie plansze na środku stołu, tak żeby były dobrze widoczne dla wszystkich osób.
Na ustalony sygnał gracze równocześnie szukają różnic na dowolnie wybranych planszach. Po znalezieniu różnicy i odpowiedniego żetonu gracz zabiera planszę i żeton jako punkt zwycięstwa. W przypadku trudnego poziomu planszę i żetony zdobywa jedynie gracz, który położy na planszy obydwa żetony. Gra toczy się do momentu, w którym wyczerpią się plansze na stole. Zwycięzcą zostaje osoba, która zdobyła więcej żetonów.

Dla wygody można wyłożyć na stół tylko część plansz i uzupełniać je kolejnymi w miarę jak te wcześniej wyłożone będą zdobywane przez graczy.

PRZYGOTOWANIE GRY – WARIANT III

W tym wariancie gracze używają jedynie plansz, które dzielą równo pomiędzy sobą. W zależności od poziomu trudności wybierają żółtą lub niebieską stronę. Żetony należy umieścić na środku stołu. Na dany znak gracze szukają różnic pomiędzy swoimi planszami (od 2 do 5 plansz w zależności od liczby graczy). Gracze dostają punkty za każdą odnalezioną różnicę popartą położonym na planszy żetonem. Po odnalezieniu wszystkich różnic z wierzchnich plansz gracze odkładają je na bok i rozpoczynają kolejną turę z nowymi planszami. Gra toczy się do momentu, aż wyczerpią się wszystkie plansze. Zwycięzcą zostaje osoba, która zdobędzie najwięcej punktów. 

Wariant III w trakcie rozgrywki. Gracze odnaleźli już po jednej z dwóch różnic na wszystkich planszach. Po dołożeniu brakujących 4 żetonów wszystkie 4 plansze powinny wyglądać identycznie.

Memory

Do pudełka dołączono zestaw 24 żetonów (12 par), które można wykorzystać do klasycznej gry w memory. 

WRAŻENIA

W tak niewielkim pudełku udało się zmieścić naprawdę dużo zabawy. Podobają mi się warianty gry, które wprowadzają znaczące różnice w rozgrywkach i wydłużają żywotność tytułu, podoba mi się także dodatek w postaci żetonów do memory – niby nic, a cieszy. Gra Znajdź mnie! jest bardzo atrakcyjna pod względem wizualnym: zwierzęta są do siebie podobne, a w razie wątpliwości można sprawdzić ich nazwy na wewnętrznej stronie pudełka (świetny pomysł!). Żetony są wystarczająco twarde, a laminowane plansze graczy przetrwają wiele rozgrywek. Niestety ze względu na lakierowaną powłokę w planszach odbija się światło, co jest szczególnie dokuczliwe przy rozgrywkach przy sztucznym świetle. W grę wkradło się kilka drobnych błędów (na żetonach w wersji zaawansowanej), ale nie zaburzają one rozgrywki. Dwa poziomy trudności pozwalają cieszyć się grą dzieciom w różnym wieku: z prostszą stroną planszy bez problemu poradzą sobie czterolatki, a ta trudniejsza jest atrakcyjna nawet dla dzieci w wieku szkolnym. Prawdę mówiąc, niejeden raz moje córki szybciej odnajdywały żetony ode mnie… Polecam tę grę wszystkim miłośnikom zwierząt, którzy chcą się sprawdzić w szukaniu różnic. To umiejętność, która przyda się nie tylko w codziennym życiu (szukanie brakującej pary skarpetki w stercie prania albo konkretnego klocka LEGO w dużym pudełku), ale i w szkole, bo tego typu zadania pojawiają się nie tylko w kartach pracy przedszkolaka, ale i w ogólnopolskich testach dla uczniów szkół podstawowych (np. Zuch). Polecam tym bardziej, że grę stworzyli polscy autorzy i można ją znaleźć w naprawdę dobrej cenie.  

Przykładowy błąd produkcyjny: po obu stronach żetonu marabut patrzy w tę samą stronę zamiast w dwie różne.

Znajdź mnie! to druga z czterech gier Zielonej Sowy, które planuję pokazać Wam w najbliższym czasie. Znacie już Misię i jej małych pacjentów, a przed nami jeszcze Namierz to oraz zakwalifikowana do II etapu w konkursie Planszowa Gra Roku gra kafelkowa Czarodziejski labirynt.

 

TYTUŁ: Znajdź mnie!
AUTOR: Alina Brzeska-Czuba 
ILUSTRACJE: Anna Zboina 
WYDAWNICTWO: Zielona Sowa
WIEK: 4+
LICZBA GRACZY: 1–5
CZAS GRY: 10–20 minut
WIELKOŚĆ: 13,5 × 20,5 × 4 cm
ROK WYDANIA: 2018

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *