Gemino to kolejna po Axio i Trexo gra logiczna wydawnictwa Egmont dla dzieci od szóstego roku życia. Wszystkie trzy gry łączą nie tylko proste zasady i ascetyczna oprawa graficzna, ale przede wszystkim konieczność taktycznego myślenia. To dobra propozycja dla osób, które lubią gry sprowadzone do mechaniki, a także wszystkich niedzielnych graczy niezależnie od wieku – w Gemino z powodzeniem zagrają dzieci we własnym gronie, a także dzieci z dorosłymi.

CEL GRY
Gracze kolejno wykładają po jednej płytce ze swoim symbolem na obydwie plansze. Ułożenie ciągu 4 (w rozgrywce 3–4-osobowej) lub 5 (w rozgrywce 2-osobowej) płytek z tym samym symbolem jest nagradzane punktem. Ten, kto pierwszy zdobędzie 3 punkty, zostanie zwycięzcą.

ZAWARTOŚĆ PUDEŁKA
56 płytek (po 14 z każdym symbolem)
2 dwustronne plansze
instrukcja

PRZYGOTOWANIE I PRZEBIEG GRY
Połóż na środku stołu dwie plansze (wszystko jedno którą stroną do góry). Każdy z graczy bierze komplet (14 sztuk) płytek z wybranym symbolem. Nieużywane płytki należy odłożyć do pudełka.

W swojej turze gracz zagrywa 2 płytki: pierwszą kładzie na jednej planszy na dowolnie wybranym miejscu, a drugą na drugiej planszy na polu w tym samym kolorze. Określenie „pierwsza” i „druga” plansza są oczywiście umowne, bo gracz może zacząć od dowolnej planszy.

Gracze rozgrywają swoje tury w kolejności zgodnej z ruchem wskazówek zegara. Za każdym razem, kiedy graczowi uda się ułożyć swoje płytki w linii w pionie, poziomie lub na skos, otrzymuje punkt. W przypadku rozgrywki 2-osobowej trzeba ułożyć obok siebie 5 płytek, a kiedy grają 3–4 osoby, wystarczą 4 płytki.


Płytki wchodzące w skład punktującego ciągu są zdejmowane z planszy (zawsze tylko 4), a jedna z nich jest odwracana spodem do góry na oznaczenie zdobytego punktu. Pozostałe zdjęte płytki wracają do gry i można je ponownie wykładać na stół.

Jeśli graczowi skończą się płytki (wszystkie leżą na planszy lub odłożone jako punkt), musi przesunąć płytki z jednego miejsca na drugie w ramach tej samej planszy, pamiętając, by obie zakończyły ruch na polach w takim samym kolorze.

KONIEC GRY
Gra kończy się, kiedy jeden z graczy w swojej turze zdobędzie trzeci punkt. Zostaje on zwycięzcą.
WRAŻENIA
Trudno się oprzeć wrażeniu, że Gemino to taka trochę bardziej wymyślna wersja klasycznej gry w kółko i krzyżyk. Mimo większego pola gry (zamiast 3 × 3 jest 6 × 6 pól) i dłuższego ciągu punktującego (4 lub 5 symboli w linii) mechanika nadal jest taka sama. Tym, co zdecydowanie różni Gemino od kółka i krzyżyka, jest możliwość rozgrywki 3-, a nawet 4-osobowej. Obecność drugiej planszy dodaje rozgrywce smaczku, bo trzeba kontrolować układ płytek w dwóch miejscach. To, co będzie korzystne na jednej planszy, niekoniecznie musi takie być również na drugiej, więc prędzej czy później będziemy zmuszeni do mniejszych lub większych poświęceń.
Polubiliśmy Gemino od pierwszej rozgrywki, bo zasady da się wytłumaczyć w parę chwil, jakość wykonania stoi na bardzo wysokim poziomie (płytki są ciężkie i miłe w dotyku, a plansze bardzo grube), a sama rozgrywka zajmuje niewiele czasu. Grę szybko się rozkłada i równie szybko składa, dzięki czemu można po nią sięgnąć nawet wtedy, kiedy mamy dosłownie parę wolnych minut i ochotę na krótką sesję gimnastyki dla umysłu.
W przypadku rozgrywki 2-osobowej na planszy jest luźno i można się skutecznie blokować przez długi czasu. Kiedy do stołu usiądą godni siebie przeciwnicy, mogą długo od niego nie wstać… Ja dużo bardziej lubię grać w trzy i cztery osoby, bo gracze zamiast się nawzajem pilnować kombinują raczej, jak zdobyć punkt. A to wcale nie jest proste, kiedy płytka leży na płytce i czasem nie da się po prostu znaleźć miejsca na wciśnięcie 4 płytek obok siebie.
Bardzo podoba mi się pomysł z pomniejszającą się pulą płytek – dzięki temu gracze, którzy ułożyli już jeden lub dwa punktujące rzędy, dysponują mniejszą liczbą płytek (odłożonych jako punkty). Nie jest to szczególnie uciążliwy handicap, ale korzystnie wpływa na morale pozostałych graczy.
Gemino nie jest tytułem przełomowym, jak większość gier logicznych nie oszałamia szatą graficzną, ale ma tak sprawnie działającą mechanikę, że nie sposób mu się oprzeć. Na jednej partyjce nigdy się nie kończy.








TYTUŁ: Gemino
AUTOR: Martin Nedergaard Andersen
WYDAWNICTWO: Egmont
WIEK: 6+
LICZBA GRACZY: 2–4
CZAS GRY: 15 min
WIELKOŚĆ: 25 × 25 × 6 cm
ROK WYDANIA: 2019