Gatunki to gra z silnym zacięciem edukacyjnym, w której oprócz wiedzy przyrodniczej liczy się refleks i spostrzegawczość. Zamknięta w metalowej puszce, z realistycznymi zdjęciami i pełną listą zwierząt znajdujących się na płytkach jest kwintesencją małej, mądrej i eleganckiej gry dla dzieci od lat 6 do… 106.

OPIS I CEL GRY

Każde z 27 zwierząt przedstawionych na płytkach można opisać za pomocą unikalnej kombinacji trzech cech: środowiska życia (wodne, lądowe, powietrzne), liczby kończyn (0–2, 4, 6+) i sposobu odżywiania (mięsożerny, roślinożerny, wszystkożerny).
Gracze rzucają trzema kostkami na raz i próbują jak najszybciej odnaleźć pośród płytek wyłożonych na stole zwierzę, które spełnia wszystkie wylosowane kryteria. Kto wykaże się większą znajomością fauny i refleksem, ten zostanie zwycięzcą.

ZAWARTOŚĆ PUDEŁKA

27 płytek ze zwierzętami 
1 płytka specjalna z lupą i znakiem zapytania

3 kostki
instrukcja

PRZYGOTOWANIE I PRZEBIEG GRY

Potasuj kafle ze zwierzętami i ułóż je na stole obrazkiem do góry, tworząc prostokąt o wymiarach 4 × 7. Płytka specjalna z lupą i znakiem zapytania powinna znaleźć się mniej więcej pośrodku.

Gra toczy się przez szereg rund. W każdej rundzie jeden z graczy rzuca trzema kostkami. Wyniki na poszczególnych ściankach wskazują, w jakim środowisku żyje poszukiwane zwierzę, ile ma nóg oraz czym się żywi. Gracze jednocześnie szukają pośród kafli leżących na stole zwierzęcia, które spełnia wszystkie trzy warunki. Osoba, która najszybciej uderzy dłonią w odpowiednią płytkę (na odwrocie każdej płytki znajdują się odpowiedzi), zabiera ją i kładzie przed sobą obrazkiem do góry. Jeśli płytka poszukiwanego zwierzęcia została wcześniej zdobyta, należy uderzyć dłonią w kafelek specjalny, żeby przejąć ją od innego gracza lub zachować u siebie. Za wskazanie błędnej odpowiedzi trzeba oddać na środek stołu jedną ze zdobytych wcześniej płytek. Gra toczy się do momentu, w którym jeden z graczy zdobędzie wymaganą regulaminowo liczbę płytek: od 3 z rozgrywce pięcioosobowej do 5 w rozgrywce 2-osobowej.

PROSTSZE WARIANTY

Mimo bardzo prostych zasad gra wcale nie jest łatwa, bo wymaga od graczy wiedzy przyrodniczej na poziomie często wykraczającym poza podstawowy (Wiecie, ile nóg ma krowa morska albo czym się żywi lotopałanka karłowata? Ja nie wiedziałam). W prostszej wersji można używać dwóch, a nawet jednej kostki, tak żeby liczba zwierząt spełniających dane kryteria wynosiła odpowiednio 3 lub 9. Dzięki temu mali gracze mają większe szanse na wskazanie poprawnego zwierzęcia, bo im więcej kostek bierze udział w rozgrywce, tym bardziej zawężony jest wybór:
1⃣ kostka z wynikiem 4 nogi: nietoperz, lotopałanka karłowata, polatucha, żółw morski, dzik, bóbr, krowa, tygrys, krokodyl.
2⃣ kostki z wynikami 4 nogiwoda: żółw morski, krokodyl, bóbr.
3⃣ kostki z wynikami 4 nogi / woda / rośliny: bóbr.

WRAŻENIA

Pod względem mechaniki Gatunki FoxGames przypominają Muffinki Granny i Konikowo Egmontu (TU recenzja porównawcza obydwu gier), ale są od nich trudniejsze, bo w podstawowej wersji używa się trzech kostek zamiast dwóch, a wskazanie poprawnej odpowiedzi wymaga od gracza konkretnej wiedzy, a nie tylko spostrzegawczości. Zapewniam jednak, że po którejś rozgrywce z rzędu nie będziecie mieć wątpliwości, co je dżdżownica, gdzie żyje tarantula i ile nóg ma nietoperz i zaczniecie się skupiać tylko na tym, żeby nakryć dłonią odpowiednią płytkę, zanim zrobi to przeciwnik.
Gra jest bardzo ładnie i starannie wydana: począwszy od realistycznych zdjęć w zielonych liściastych ramkach przez pełną listę zwierząt biorących udział w grze (na końcu instrukcji) aż do zgrabnej metalowej puszcze, w której jest akurat tyle miejsca, ile potrzeba.  

TYTUŁ: Gatunki
AUTORZY: J. C. Pellin i C. Kruchten
OPRACOWANIE GRAFICZNE: Sławomir Bejda
WYDAWNICTWO: FoxGames
WIEK: 6+
LICZBA GRACZY: 2–10
CZAS GRY: 20 min
WIELKOŚĆ: 11 × 15 × 3,5 cm
ROK WYDANIA: 2018

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *