Na rynku jest dużo zabawek i gier z żabkami w roli głównej, dlatego wymyślenie nowej, chwytliwej nazwy musi być nie lada wyzwaniem dla wydawcy, który z jednej strony chce się wyróżnić, ale z drugiej zachować odpowiednie skojarzenie. Wydawnictwo Granna postawiło na zabawną angielsko-polską kombinację i w ten sposób powstały Frogi – logiczna gra familijna, której nie oprze się nawet (uwaga, trudne słowo!) batrachofob. Wydana po raz pierwszy w 2008 roku jako Hooop!, w 2017 zyskała nie tylko nową nazwę, ale też kilka zmian w wyglądzie i mechanice.

Frogi Granna

Frogi to bardzo ładnie zilustrowana gra logiczna, w której gracze przesuwają figurki żabek po liściach nenufarów. Żabie wyścigi są tym ciekawsze, że staw skrywa w sobie sporo niespodzianek: począwszy od niezatapialnych liści poprzez takie, które pomieszczą więcej niż jedną żabkę, aż do prawdziwego potwora morskiego. Kto pierwszy doprowadzi swoje żabki do kwiatów przeciwników, temu przypadnie w udziale zwycięstwo.

ZAWARTOŚĆ PUDEŁKA

46 kafelków terenu (w tym 4 startowe z kwiatami oraz 8 kafelków terenu specjalnego)
12 żabek (w 3 kolorach graczy)
32 kafelki akcji (po 8 w kolorach graczy)
instrukcja

Frogi Granna

Frogi Granna
Zwykły kafelek terenu
Frogi Granna
8 specjalnych kafelków terenu (po 2 z każdego rodzaju: Dwie żabki, Dodatkowy ruch, Potwór morski, Niezatapialny)
Frogi Granna
8 rodzajów kafelków akcji (Odtopienie/Zatopienie, Podwójny skok, Wymiana, Skok przez zatopiony kafelek, Ruch + zamiana, Ruch + odtopienie/zatopienie, Blokada, Hipnotyzer)

Frogi Granna

PRZYGOTOWANIE I PRZEBIEG GRY

Gracze za każdym razem samodzielnie budują z kafli pole gry: albo według wzoru z instrukcji, albo po swojemu. Zwykłe kafelki terenu, czyli płytki z liśćmi nenufarów, za każdym razem stanowią większą część pola gry. Oprócz nich należy umieścić na obrzeżach stawu płytki startowe graczy (z kolorowymi liśćmi) oraz kafelki terenu specjalnego w dowolnej liczbie (początkowe ustawienia w instrukcji proponują od czterech do sześciu).

Frogi Granna
Przykład początkowego ustawienia dla trzech graczy
Frogi Granna
Przykład początkowego ustawienia dla czterech graczy

Zanim rozpoczną się żabie zawody, każdy z graczy wybiera zestaw trzech żabek w jednym z czterech kolorów (należy je umieścić na kafelku początkowym z kwiatem w tym samym kolorze), a także losuje cztery spośród 8 kafelków akcji w swoim kolorze i kładzie je odkryte przed sobą. Pozostałe kafelki akcji nie będą wykorzystane w rozgrywce i należy je odłożyć do pudełka. 

W swoim ruchu gracz może wykonać jedno z trzech działań: 
1⃣ przenieść żabkę na sąsiedni kafelek (w pionie lub poziomie, nigdy na skos)
2⃣ odtopić zatopiony kafelek z liściem nenufaru
3⃣ wykorzystać jeden z dostępnych kafelków akcji 

Na jednym liściu nenufaru może przebywać tylko jedna żabka (wyjątkiem jest kafelek terenu specjalnego Dwie żabki oraz kafelki startowe z kwiatami), dlatego za każdym razem, kiedy na zajęty liść wskakuje druga żaba, przegania pierwszą na jeden z sąsiednich, o ile jest dostępny (niezatopiony). Gdy żabka opuszcza kafelek z liściem nenufaru, płytkę należy zatopić, czyli odwrócić rewersem do góry. Można sobie to całkiem dobrze wytłumaczyć – siła wybicia żabki jest tak duża, że po jej skoku liść opada na dno stawu. 

Frogi Granna
Gracz w swoim ruchu przestawia różową żabkę z lewej strony, zapoczątkowując serię kolejnych przesunięć w myśl zasady, że na jednym liściu nenufaru może siedzieć tylko jedna żaba. Po żabim skoku liść nenufaru ulega zatopieniu.

Żabki mogą skakać tylko na liście nenufaru, dlatego czasami niezbędne jest poświęcenie ruchu na odtopienie sąsiadującego kafelka terenu. To druga z trzech możliwych akcji, które gracz może wykonać w swojej turze.

W jednym ruchu gracz odtapia kafelek nenufaru, a w kolejnym może na niego wskoczyć. Po skoku zatapia kafelek, który opuściła żabka.

Trzecią opcją jest skorzystanie z wybranego dostępnego kafelka akcji. Jego użycie  wprowadza do gry nowe możliwości: podwójny skok, odtopienie lub zatopienie dwóch kafelków terenu, wykonanie ruchu żabką innego gracza, skok nad zatopionym kafelkiem i inne. Wykorzystany kafelek akcji odkłada się do pudełka. 

ZAKOŃCZENIE GRY

Ten z graczy, który jako pierwszy przeprowadzi swoje żabki na kafelki startowe przeciwnika, zostanie zwycięzcą. W przypadku dwóch lub czterech graczy każda z żabek musi dotrzeć do innego z trzech kwiatów współgraczy, natomiast jeśli grają trzy osoby, dwie żabki będą musiały podzielić się miejscem na wspólnym kwiatku).

WRAŻENIA

Frogi to sympatyczna, choć wymagająca zastanowienia gra familijna, w której liczy się spryt i planowanie. Tu nic nie dzieje się przypadkiem, a gracze mają wpływ na każdy swój ruch. I zanim go wykonają, muszą sobie zawczasu przemyśleć, czy będzie dozwolony i czy rzeczywiście przyniesie im korzyść. Żabie wyścigi są naprawdę emocjonujące, tym bardziej że w grze przewidziano możliwość negatywnej interakcji: zarówno poprzez przepchnięcie żabki przeciwnika w niepożądanym kierunku w wyniku wskoczenia na zajęty przez nią liść nenufaru, jak i użycie niektórych kafelków akcji specjalnej. Moja siedmioletnia córka wyspecjalizowała się w wypychaniu moich żabek na kafelek z Potworem morskim, przez co za każdym razem tracę jedną kolejkę, ale równie chętnie wykorzystuje kafelek specjalny z Hipnotyzerem, żeby przesunąć moją żabkę w kierunku, który zupełnie nie pasuje do moich planów. Ja nie pozostaję jednak dłużna i jeśli tylko mogę, zatapiam wokół niej kafelki z liśćmi nenufarów albo zamieniam miejscami dwa kafelki, tak żeby pokrzyżować jej plany. Lubię, kiedy podczas gry dużo się dzieje, dlatego najbardziej odpowiadają mi rozgrywki trzy- i czteroosobowe, bo wtedy żabek biorących udział w wyścigu jest więcej i częściej na siebie wpadają. Niestety czasami moje córki i ich koleżanka zawiązują spisek i pomagają sobie nawzajem, a mnie szkodzą – trzy na jednego prawie zawsze oznacza moją klęskę, ale trudno, niech im będzie. Najważniejsze, że dobrze się przy tym bawią i regularnie wyciągają Frogi z regału.

W związku z tym, że przygotowywanie pola gry zajmowało nam parę dobrych minut, bo wszystkie kafle leżały wymieszane w jednej komorze pudełka…

… po raz kolejny sięgnęłam po płytę piankową, nóż do tapet i klej i przygotowałam insert. Teraz rozłożenie gry to sama przyjemność!

TYTUŁ: Frogi
AUTOR: Adam Kałuża
ILUSTRACJE: Piotr Socha
WYDAWNICTWO: Granna
WIEK: 7+
LICZBA GRACZY: 2–4
CZAS GRY: 20 minut
WYMIARY: 20,5 × 20,5 × 6 cm
ROK WYDANIA: 2017

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *