Nie pamiętam, żebym kiedykolwiek wcześniej chociaż raz wypowiedziała na głos słowa „szalka Petriego”. Nie jestem nawet pewna, czy w szkole na zajęciach z biologii lub chemii kiedykolwiek wspomnieli o niej moi nauczyciele. (Przyznaję, nigdy nie byłam dobra z tych przedmiotów, dlatego równie dobrze mogłam wyprzeć z pamięci pewne wydarzenia). Ale do rzeczy! Kiedy moja pięcioletnia córka z uśmiechem na twarzy podaje mi przezroczyste naczynie, mówiąc: „Mamo, naszykowałam ci już szalkę Petriego”, ze zdumieniem i radością stwierdzam, że czasami można wynieść dużo więcej z zabawy niż ze szkolnego curriculum. Co to za zabawa, w której pojawiają się szalki Petriego? Zachwycająca zręcznościowo-logiczna gra Dr Mikrob wydawnictwa Rebel – dla dzieci nawet od piątego roku życia (testowałam na własnej córce).

OPIS I CEL GRY

Pęseta w dłoń i do dzieła! Każdy z graczy musi jak najszybciej zapełnić swoją szalkę Petriego mikrobami wskazanymi na karcie badacza oraz odkryć antidotum. Osoba, która jako pierwsza najszybciej wykona pięć zadań, zostanie zwycięzcą. W Dr. Mikrobie liczy się nie tylko zręczność, ale i logiczne myślenie!

Dr Mikrob Rebel
Wyglądają słodko i niewinnie jak żelki, a w rzeczywistości są niebezpiecznymi mikrobami!

ZAWARTOŚĆ PUDEŁKA

49 mikrobów (w 3 kolorach i 4 kształtach), w tym 1 fioletowy wirus
54 karty badań
4 pęsety
4 dzielone szalki Petriego
1 duża szalka Petriego
instrukcja
Dr Mikrob Rebel

PRZYGOTOWANIE DO BADAŃ

Przed rozpoczęciem badań wszystkie mikroby należy umieścić w dużej szalce Petriego na środku stołu. Każdy z asystentów dr. Mikroba ma do dyspozycji jedną dzieloną szalkę Petriego oraz jedną pęsetę. Karty badacza należy potasować i ułożyć w zakrytym stosie. Gdy wszyscy gracze będą gotowi, można odkryć wierzchnią kartę.
Dr Mikrob Rebel

DO PĘSET, GOTOWI, START!

Wszyscy gracze jednocześnie szukają mikrobów w dużej szalce Petriego, korzystając z pęset. Każda runda składa się z dwóch etapów:
1⃣ umieszczenie mikrobów w odpowiednich częściach szalki zgodnie z kartą badacza
2⃣ odszukanie brakujących mikrobów i dołożenie ich do naczynia.
Gracz, który jako pierwszy zapełni swoją szalkę mikrobami, musi krzyknąć: „Mam antidotum!”. Jeśli poprawnie umieścił mikroby w szalce, dostaje w nagrodę kartę badacza. Osoba, która jako pierwsza zbierze pięć kart, zostanie zwycięzcą.

ZASADY UZUPEŁNIANIA SZALKI PETRIEGO

1⃣ W każdej z czterech części szalki Petriego musi znajdować się mikrob w innym kształcie.
2⃣ Antidotum, czyli mikrob umieszczany w największej przegrodzie, musi się różnić kolorem od pozostałych mikrobów.
3⃣ Dwa pośród trzech mikrobów umieszczonych w mniejszych częściach szalki muszą mieć ten sam kolor.
UWAGA: niektóre zadania mogą mieć więcej niż jedno rozwiązanie.

Rodzaje kart badacza

W grze występuje 5 rodzajów kart: takie, w których należy zidentyfikować jednego, dwa lub trzy mikroby, takie, w których należy odnaleźć zarówno mikroba, jak i antidotum, oraz takie, w której brakuje jedynie antidotum. 

W tym przypadku rozwiązanie jest tylko jedno: niebieskie podłużne antidotum.
Dwa różne układy mikrobów w szalkach nie wyczerpują liczby wszystkich poprawnych rozwiązań.

WARIANT Z FIOLETOWYM WIRUSEM

Dzięki małemu fioletowemu wirusowi w grze pojawia się element negatywnej interakcji. Fioletowy wirus, początkowo umieszczony w puli mikrobów na środku stołu, może być przenoszony przez graczy do szalek rywali siedzących po ich lewej stronie. Gracz, który ma w swojej szalce wirusa, nie może ukończyć rundy, a osoba, u której będzie się znajdował wirus w momencie, kiedy któryś z graczy obwieści, że znalazł antidotum, musi oddać zwycięzcy rundy jedną ze swoich kart.

Taki piękny, a taki złośliwy!

WARIANT Z PODRZUCANIEM MIKROBÓW

W tym wariancie gracze mogą podrzucać przeciwnikom mikroby do ich szalek Petriego. Niechciane mikroby należy usuwać za pomocą pęsety i umieszczać je z powrotem w dużej szalce Petriego.

Widzisz tego żółtego mikroba? Zaraz ci go podrzucę!

WRAŻENIA

Dr Mikrob to gra, w której liczy się zręczność i logiczne myślenie. O ile dzieci często sprawniej i szybciej wyszukują mikroby niż dorośli gracze, o tyle dorośli szybciej identyfikują brakujące mikroby. Dzięki kombinacji tych dwóch elementów szanse na zwycięstwo są wyrównane, co ma duże znaczenie w przypadku rodzinnych rozgrywek. Moje córki polubiły Dra. Mikroba od pierwszego wejrzenia i wcale im się nie dziwię: ciekawy temat (laboratorium! mikroby! szalki Petriego!) i doskonałe wykonanie to jedno, ale ich zdaniem najfajniejszy w tej grze jest element dedukcji, czyli poszukiwanie brakujących mikrobów na podstawie posiadanych danych. Rozumowanie wygląda mniej więcej tak: „Jeśli w małych przedziałkach na szalce mam już mikroby w kolorze czerwonym i niebieskim, to znaczy, że antidotum musi być zielone. Jeśli mikroby mają kształt węża, plastra mięsa i gąbki, to znaczy, że antidotum musi być podłużne. Uwaga, mam antidotum!”. 

Mikroby występują w trzech kolorach i czterech kształtach.

Bardzo ładne pudełko z przezroczystą szybką pozwala zajrzeć do wnętrza jeszcze przed otwarciem gry. Kolorowe mikroby są wykonane z tworzywa przypominającego gumowany plastik – dzięki temu nie wyślizgują, tylko bardzo delikatnie uginają pod naciskiem pęsety. Same pęsety są bardzo wygodne w użyciu i przy okazji zabawy pomagają ćwiczyć małą motorykę. Gimnastyka małych dłoni jest wartością nie do przecenienia! Dr Mikrob sprawdzi się tak samo dobrze w przypadku pięcio-, jak i ośmiolatka, ale dobrze wiem, że również i rodzice zagrają z naprawdę dużą przyjemnością. TYTUŁ: Dr Mikrob
AUTOR: Roberto Fraga, Delphine Lemonnier
ILUSTRACJE: Stéphane Escapa
WYDAWNICTWO: Rebel
ROK WYDANIA: 2018
WIEK: 8+
LICZBA GRACZY: 2–4
CZAS GRY: 15 minut
WYMIARY: 27 × 27 × 5 cm

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *