Jako dzieci częściej patrzymy w niebo niż pod nogi. Co tam kałuże i kamienie, skoro w górze tak wiele się dzieje! Wystarczy trochę wyobraźni (i odrobina dobrej woli), by w płynących po błękicie obłokach dostrzec jednorożca, rycerza na koniu czy słonia z zadartą trąbą. Z wiekiem coraz mniej przypominamy jednak Tuwimowskiego Dyzia marzyciela, a stosy ciastek i lody malinowe zmieniają się w zwykłe cumulusy i cirrostratusy. Rodzinno-imprezowa gra Chmury może się okazać cudownym antidotum na dorosłą rzeczowość i wesołą lekcją kreatywnego myślenia.

OPIS GRY
Chmury to gra dla co najmniej trzech osób od szóstego roku życia, w której gracze na zmianę układają przedmioty codziennego użytku za pomocą kafli chmur w różnych kształtach. W swojej turze aktywny gracz dobiera z zakrytego stosu kartę z wizerunkiem przedmiotu i próbuje jak najwierniej odtworzyć jego kształt, a zadaniem pozostałych osób jest jego rozpoznanie. Punkty zdobywa zarówno gracz, który jako pierwszy wpadnie na poprawne rozwiązanie, jak i sam autor zagadki.
ZAWARTOŚĆ PUDEŁKA
16 kafli chmur w różnych kształtach
80 kart przedmiotów
20 kart punktów
1-minutowa klepsydra
instrukcja


PRZEBIEG ROZGRYWKI I PUNKTACJA
Gra toczy się przez tyle rund, ilu graczy bierze w niej udział. Każda runda trwa dokładnie 1 minutę – o upływie wyznaczonego czasu informuje klepsydra. W swojej turze gracz układa z żetonów chmur wskazany na karcie przedmiot. Nie może przy tym udzielać dodatkowych wskazówek za pomocą mimiki, gestów czy dźwięków. Zadaniem pozostałych graczy jest odgadnięcie, o jaką rzecz chodzi – można wymieniać nazwy przedmiotów do skutku. Jeśli przedmiot zostanie rozpoznany przed upływem czasu, gracz dobiera ze stosu kolejną kartę przedmiotu. Osoba, która udzieli poprawnej odpowiedzi, zachowuje kartę przedmiotu jako punkt, a gracz układający otrzymuje pod koniec swojej rundy punkty za każdy odgadnięty przedmiot. Zwycięzcą zostaje osoba, która zgromadzi najwięcej punktów.

WRAŻENIA
Chmury to gra, która wymaga umiejętności przekładania jednego języka graficznego na drugi, skrótowego i symbolicznego myślenia, a także giętkiej wyobraźni, by w pozornie chaotycznej układance dostrzec przedmioty codziennego użytku: smoczek, samolot lub koło ratunkowe. Pomysł, żeby układać obrazki z abstrakcyjnych elementów, nie jest nowy (wykorzystali go już wcześniej m.in. autorzy gry El Bazar), jednak w wypadku Chmur zasługuje na szczególną uwagę ze względu na spójność oprawy graficznej z tematyką.
Gra jest przeznaczona dla dzieci od 6 roku życia, ale to wcale nie znaczy, że jest prosta. Wprost przeciwnie!
1⃣ Nieregularne kształty chmur narzucają duże ograniczenia w układaniu przedmiotów.



2⃣ Niektóre przedmioty mają mało charakterystyczne kształty.


3⃣ Część przedmiotów do ułożenia wymaga wykorzystania dokładnie tych samych żetonów chmur.




Karty z przedmiotami różnią się tłem: te (teoretycznie) prostsze do odgadnięcia mają miętowe tło, a trudniejsze – fioletowe, ale praktyka pokazuje, że różnica między stopniem trudności jest naprawdę niewielka.

Ze względu na ograniczoną liczbę obrazków do ułożenia (talia liczy 80 kart) po jakimś czasie karty zaczynają się powtarzać. Gracze pamiętają, jakich przedmiotów mogą się spodziewać, a układając obrazki, sięgają po sprawdzone kombinacje żetonów chmur. Pół biedy, jeśli ciągle gramy w tym samym towarzystwie, bo szanse wszystkich graczy sa wyrównane, ale sytuacja wygląda nieco gorzej, jeśli do gry dołącza nowa osoba, która nie zna repertuaru przedmiotów. Jeśli chcemy się dłużej cieszyć świeżością tego tytułu, warto robić dłuższe przerwy między kolejnymi partyjkami.








TYTUŁ: Chmury
AUTOR: Eugeni Castaño
WYDAWNICTWO: Fabryka Kart Trefl–Kraków
SERIA: Trefl Joker Line
ROK WYDANIA: 2019
WIEK: 6+
LICZBA GRACZY: 3–6
CZAS GRY: 15 minut
WYMIARY: × × cm