Bukiet Naszej Księgarni to druga (po rewelacyjnej Winnicy) gra w naszej domowej kolekcji, podczas której wykorzystuje się zadrukowane bloczki papieru i ołówki. Po kilkunastu rozegranych partiach z całą pewnością mogę stwierdzić, że Bukiet to gra do kontemplowania i rozważnego namysłu, która ze względu na oprawę graficzną (inspirowane łowickimi wycinankami kwiaty) przypadnie do gustu zwłaszcza płci pięknej: od lat ośmiu do stu ośmiu. Taki Bukiet możecie wręczyć w prezencie z okazji Dnia Nauczyciela, Dnia Babci czy Dnia Matki – będzie cieszył obdarowane dużo dłużej niż cięte kwiaty.
OPIS I CEL GRY

Wyobraźcie sobie, że jesteście hodowcami kwiatów. Na Waszych poletkach w dość przypadkowy sposób rosną kwiaty w sześciu różnych odmianach: żółte, niebieskie, czerwone, zielone, różowe i białe. Kwiaty są już w pełnym rozkwicie, więc w każdej chwili możecie je ściąć na życzenie klienta. Im lepiej zrealizujecie zamówienia klientów na kolejne bukiety, im szybciej uda się Wam sprzedać wszystkie kwiaty w danym kolorze i im zręczniej będziecie ogałacać kolejne poletka, tym więcej punktów zwycięstwa sobie zapewnicie. 

ZAWARTOŚĆ PUDEŁKA

2 notesy (każdy z 50 dwustronnie zadrukowanymi kartkami)
6 kostek w różnych kolorach
5 ołówków
żeton gracza rozpoczynającego
instrukcja

Na sześciu poletkach rosną łącznie 72 kwiaty: po 13 różowych, czerwonych, niebieskich, zielonych i żółtych oraz 7 białych (białe kwiaty są dżokerami).

JAK GRAMY?

Weź ołówek i jeden arkusz z notesu – możesz wybrać spośród czterech układów (od A do D), które różnią się jedynie rozmieszczeniem kwiatów na polach. Nie zaszkodzi przygotować także gumkę do ścierania, jeśli w którymś momencie zmienisz zdanie. Jeśli pozostali gracze również są gotowi, można zaczynać!

Gracz rozpoczynający jako pierwszy rzuca wszystkimi sześcioma kostkami, a następnie wybiera jedną z nich i w zależności od wyniku (kolor kostki i liczba oczek) realizuje zamówienie klienta na bukiet. Kolor kostki odpowiada kolorowi kwiatów, które należy ściąć, a liczba oczek oznacza liczbę kwiatów, które powinny znaleźć się w bukiecie. Przez realizację zamówienia rozumie się zakreślenie na arkuszu odpowiednich symboli kwiatów w taki sposób, by wszystkie ścinane kwiaty znajdowały się obok siebie w pionie lub poziomie (a nie na ukos).
Kolejna osoba wybiera jedną spośród pozostałych na środku stołu kostek (nie przerzuca kości!) i zakreśla na swoim arkuszu odpowiednie kwiaty. Następni gracze wykonują te same działania do momentu, aż każda z osób biorących udział w grze zrealizuje po jednym zamówieniu wybranego klienta.
Nową rundę rozpoczyna osoba siedząca po lewej stronie od dotychczasowego gracza rozpoczynającego. Zakończenie gry następuje pod koniec rundy, w której jeden z graczy zetnie wszystkie kwiaty na swoich 4 dowolnych polach lub zetnie wszystkie kwiaty w 3 wybranych kolorach.

Krótki kurs ścinania kwiatów

Kwiaty rosną na sześciu sąsiadujących ze sobą polach. Występują w skupiskach od dwóch do czterech, a tylko jeden gatunek – biały – rośnie pojedynczo. Biały kwiat ma tę właściwość, że może zastąpić inny kwiat w dowolnym kolorze. Podobnie jest z białą kostką – gracz, który ją wybierze, może ściąć kwiaty w dowolnym kolorze. Wszystkie ścinane kwiaty muszą znajdować się obok siebie w pionie lub poziomie. Do jednego bukietu można ścinać kwiaty, które rosną na sąsiadujących ze sobą polach. I – co oczywiste – każdy kwiat może zostać ścięty tylko raz.

Niezadowolony klient? Masz krechę!

Zdarza się, że trzeba przyjąć zamówienie na bukiet, którego nie da się wykonać zgodnie z życzeniem klienta. Nikt nie zabroni Ci ściąć mniej kwiatów czy kwiatów w innym kolorze, niż życzył sobie klient, ale musisz liczyć się z tym, że każde odstępstwo od zamówienia spotka się z niezadowoleniem klienta. Za każdy popełniony błąd dostajesz od szefostwa krechę – dosłownie! Musisz postawić kreskę na swoim arkuszu w polu niezadowolonego klienta (łatwo znajdziesz to miejsce – symbolizuje je smutna minka). 

Za każdą kreskę pod koniec gry odejmuje się po jednym punkcie. Dodatkowo osoba z największą liczbą kresek jest karana 3 ujemnymi punktami, a osoba, która ma najmniej kresek, dostaje 3 punkty dodatnie.

Za co zdobywasz punkty?

W kolejnych rundach wybierasz kostki i zakreślasz odpowiednie układy kwiatów. Twoim celem jest wybieranie w miarę możliwości takich zleceń, które umożliwią Ci jak najszybsze (w domyśle: zanim zrobią to inni gracze):
1⃣ ścięcie wszystkich kwiatów z czterech własnych pól
lub
2⃣  ścięcie wszystkich kwiatów w trzech kolorach.

Za każdym razem, kiedy zetniesz kwiaty z własnego pola, mówisz: „Puste pole!” i zaznaczasz to na arkuszu przez zaciemnienie kwadratu z toru pustych pól: za pierwsze opróżnione pole dostaniesz 3 punkty, a za każde kolejne o jeden więcej – aż do 6 punktów za ostatnie.

Za każdym razem, kiedy zetniesz wszystkie kwiaty w jednym (oprócz białego) kolorze, mówisz: „Sprzedane!” i zaciemniasz pierwszy dostępny okręg obok odpowiedniego kwiatu na torze sprzedanych kwiatów. Gracz, który jako pierwszy zetnie kwiaty w danym kolorze, otrzymuje najwięcej punktów, czyli 7, a dwaj kolejni – ewentualnie – odpowiednio 5 i 3. Jeśli jeden z graczy zdobędzie 7 punktów za dany kolor, dla pozostałych graczy ta wartość staje się niedostępna i muszą ją przekreślić na swoich arkuszach znakiem ×

Gracz jako pierwszy ściął wszystkie kwiaty w kolorach czerwonym i różowym, dlatego zaciemnił okręgi z wartością 7 punktów. Inni gracze ubiegli go i ścięli wszystkie żółte, niebieskie i zielone kwiaty (przekreślone wartości 7).

WARIANT DWUOSOBOWY

Wariant dwuosobowy różni się od wersji dla trzech, czterech i pięciu osób tym, że podczas jednej rundy każdy gracz obsługuje nie jednego, a dwóch klientów, czyli dwa razy wybiera po jednej kostce. Gracze wybierają kostki na zmianę i ścinają kwiaty ze swoich pól. Za każdym razem dwie kostki nie zostaną wykorzystane.

WARIANT SOLO

W tej wersji nie używa się białej kostki, a rozgrywka trwa 8 rund (które zaznacza się, zamalowując okręgi znajdujące się na dole kartki). W każdej rundzie gracz obsługuje dwóch klientów (wybiera dwie spośród pięciu kostek). Za ścięcie wszystkich kwiatów w jednym kolorze dostaje zawsze 5 punktów. Zdobywa punkty za puste pola na zwykłych zasadach. W tym wariancie nie uwzględnia się punktów ujemnych i dodatnich za kreski niezadowolonego klienta. Celem gracza jest zdobycie jak największej liczby punktów.

WRAŻENIA

Bukiet to spokojna, dająca czas do namysłu gra, która sprawia dużo przyjemności zwłaszcza starszym graczom. Moja siedmioletnia córka szybko opanowała zasady, ale po kilku rozegranych partiach już nie wraca do Bukietu, bo woli gry, w których dzieje się więcej i szybciej. Jednak to, co dla niej jest wadą, dla innych jest największą zaletą tej gry. W Bukiet najczęściej gram z moją mamą, której podoba się nie tylko oprawa graficzna (co ciekawe, do jej ulubionych gier należą też wspomniana na początku Winnica oraz Niezłe ziółka Granny – roślinna tematyka górą!), ale przede wszystkim możliwość przemyślenia ruchu. To nie jest gra ani na czas, ani na refleks, tylko na spostrzegawczość i umiejętność dostosowania się do sytuacji na stole. Losowość związana z kośćmi zupełnie mi nie przeszkadza, a niekorzystne układy wielokrotnie wymuszają wybieranie mniejszego zła, co uatrakcyjnia rozgrywkę. Bukiet to jedna z tych gier, które mimo oznaczenia 8+ dołącza do mojej prywatnej dorosłej listy ulubionych tytułów – zwłaszcza rozgrywanych w kobiecym gronie. No i zawsze mogę też zagrać w wariant solo!

TYTUŁ: Bukiet
AUTOR: Wouter van Strien  
ILUSTRACJE: Przemysław Fornal
WYDAWNICTWO: Nasza Księgarnia
WIEK: 8+
LICZBA GRACZY: 1–5
CZAS GRY: 20 minut
WYMIARY: 13,5 × 18,5 × 4 cm
ROK WYDANIA: 2018

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *