Połączenie prostej gry karcianej, w której dokłada się karty do koloru lub wartości, z możliwością stworzenia własnych zasad – tak w skrócie można opisać Blank wydawnictwa Rebel. 110 kart zamkniętych w wyjątkowo zgrabnym pudełku to gwarancja dobrej, szybkiej i przede wszystkim za każdym razem innej rozgrywki.

OPIS I CEL GRY

Dostajesz do ręki 7 losowych kart i Twoim zadaniem jest się ich jak najszybciej pozbyć. Możesz odrzucać na stos karty, które mają taki sam kolor lub taką samą wartość jak wierzchnia karta leżąca na stole. Przez cały czas obowiązują Cię trzy losowo dobrane zasady z kart zasad, a poza tym musisz na bieżąco reagować na efekty wykładanych na stos kart. Jeśli popełnisz błąd, będziesz musiał za karę dobrać jedną kartę. Uważaj, bo jeśli nie będziesz czujny, za jednym razem możesz zebrać aż kilka dodatkowych kart! Wygrasz, jeśli pozbędziesz się swoich kart jako pierwszy.

ZAWARTOŚĆ PUDEŁKA

38 kart zasad
72 karty gry
instrukcja

Karty zasad i karty gry

Talia Blanka składa się z dwóch rodzajów kart:

1⃣ Karty zasad określają pewne sytuacje, które mogą się zdarzyć podczas gry, i akcje, które należy wówczas wykonać, oraz ewentualne kary za… opieszałość (np. ostatnia osoba dobiera kartę). Wszystkie są zbudowane na zasadzie: Jeśli x, to y. Podstawowe zasady mieszczą się na 14 kartach, a na 24 pustych kartach zwycięzcy poszczególnych rozgrywek mogą dopisać własne.
2⃣  Karty gry są numerowane od 1 do 6 i występują w 6 kolorach. Dokładnie połowa kart jest ilustrowana (czarna grafika), a wśród nich sześć jest z dodatkowym tekstem, tzw. efektem, który działa tylko wtedy, gdy po zagraniu karta znajduje się na wierzchu stosu kart odrzuconych. 36 kart jest pustych (bez ilustracji i bez efektu) i czeka na wypełnienie przez zwycięzców poszczególnych rozgrywek.

NO TO GRAMY!

Przed rozpoczęciem gry należy usunąć z talii 24 puste karty zasad (Jeśli…, to…). 

Na środek stołu wykłada się losowo 3 karty zasad, z którymi trzeba się zapoznać. Gracze dostają po 7 kart gry (w kolorze i z wartością liczbową), a z pozostałych tworzy się stos do dobierania, na który gracze kolejno odrzucają karty z ręki. W swojej turze gracz może odrzucić więcej niż jedną kartę pod warunkiem, że wszystkie karty spełniają jeden z dwóch warunków: są tego samego koloru lub mają tę samą wartość liczbową co wierzchnia karta na stosie kart odrzuconych. 

Na leżącą na stole zieloną „5” można położyć dwie zielone karty lub dwie karty o wartości „5”.

KARNA KARTA

Blank to gra z bardzo rozbudowanym systemem kar, których przestrzegania pilnują sami gracze. Dobraniem dodatkowej karty ze stosu karze się gracza, który wyłożył na stos nieodpowiednią kartę, nie wykonał akcji z karty z efektem albo wykonał ją najwolniej, dołożył kartę poza swoją kolejką… Początkujących graczy przytłacza liczba okoliczności obciążających, ale na szczęście wszystkie są bardzo intuicyjne.

ZWYCIĘZCA DYKTUJE WARUNKI

Zwycięzca rozgrywki ma prawo (o ile, rzecz jasna, właściciel egzemplarza nie wyrazi sprzeciwu) dopisać własną zasadę lub zmodyfikować jedną z kart gry. To namiastka mechaniki legacy, dzięki której Blank zmienia się nieodwracalnie z upływem czasu, a każdy egzemplarz gry jest jedyny i niepowtarzalny. Dzięki miejscu na wpisanie autora modyfikacji egzemplarz Blanka staje się swoistą kroniką zwycięzców. 

WRAŻENIA

Jeśli szukacie lekkiej, szybkiej i wesołej gry karcianej, w którą zagracie z dziećmi, a dzieci z kolegami z podwórka (bo same bez trudu wyjaśnią zasady gry), to Blank może się okazać strzałem w dziesiątkę. O ile sama mechanika dołóż do koloru lub wartości jest niezbyt atrakcyjna dla doświadczonych graczy, o tyle w połączeniu z kartami modyfikującymi zasady gry wypada zaskakująco dobrze. Chociaż powinnam raczej napisać – rozrywkowo. Zasady i modyfikacje kart gry wprowadzają do rozgrywek mnóstwo śmiechu i radości, podobnie jak łapanie na błędach współgraczy. To gra, w którą możecie wyposażyć swoje dziecko jadące na kolonie – po powrocie będzie miało niepowtarzalną pamiątkę i zachowa na kartach (a przez to i w pamięci) osoby, z którymi spędziło czas. Czy to nie fajny pomysł?

TYTUŁ: Blank
AUTOR: Henri Kermarrec
ILUSTRACJE: Rob Dalton, Winnie Shek
WYDAWNICTWO: Rebel
WIEK: 6+
LICZBA GRACZY: 2–6
CZAS GRY: 10 minut
WYMIARY: 10 × 13,5 × 3,5 cm
ROK WYDANIA: 2018

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *