Ascetyczna ilustracja na okładce nie pozostawia wątpliwości – w grze Axio liczą się tylko zasady, a oprawa graficzna jest zredukowana do niezbędnego minimum. Wielka biała plansza i skromnie wyglądające tory punktacji nie nacieszą oczu miłośników efektownych gier z klimatem, ale Axio broni się prostymi zasadami, mechaniką działającą bez zarzutu w każdym składzie i wyjątkową – jak na abstrakcyjne gry logiczne – dynamiką. Nie mówiąc już o nazwisku projektanta. Przed Wami Axio Reinera Knizii, doktora matematyki i autora kilkuset gier planszowych, który po prostu robi to dobrze.
OPIS I CEL GRY

Układaj na planszy płytki w taki sposób, żeby tworzyć ciągi symboli w pionie lub poziomie. Zdobywaj punkty równomiernie za każdy kolor, bo o wyniku gry zdecyduje Twój najsłabiej rozwinięty kolor.

Gracz kończy grę z wynikiem 11.

ZAWARTOŚĆ PUDEŁKA

plansza do gry
4 plansze punktacji
20 znaczników punktów (po 4 w każdym z 5 kolorów) 
100 płytek
4 stojaki
20 piramid
1 woreczek
instrukcja

PRZYGOTOWANIE GRY

Wylosuj z woreczka pięć płytek i umieść je przed sobą na stojaku. Weź tor punktacji i ustaw na nim znaczniki na pozycji startowej (0), dopasowując ich kolor do symbolu na planszy. (Uwaga – fioletowemu okręgowi opowiada różowy sześcian). Obok planszy połóż piramidy i worek z pozostałymi płytkami, tak żeby wszyscy gracze mieli do nich swobodny dostęp. Gotowe!

Rozstawienie elementów dla dwóch graczy.

Obszar gry jest uzależniony od liczby graczy: dwie osoby grają jedynie w obrębie białej planszy (9 × 9 pól), trzy osoby aż do jasnoszarych kwadratów (11 × 11 pól), a cztery osoby grają na całej powierzchni planszy (13 × 13 pól).

PRZEBIEG GRY

W skrócie wygląda to tak:
1⃣ wykładasz ze stojaka jedną płytkę na planszę
2⃣ zdobywasz punkty
3⃣ dobierasz płytkę z worka
Gra toczy się do momentu, kiedy na planszy nie będzie miejsca na dołożenie kolejnej płytki.

W pierwszym ruchu każdy z graczy musi dołożyć płytkę do jednego z pięciu kolorowych pól wydrukowanych na planszy. W kolejnych ruchach można umieszczać płytki na dowolnych pustych polach: płytki nie muszą sąsiadować z innymi płytkami ani pasować kolorem do innych płytek.

Jak zdobywa się punkty?

Jeśli dołożona przez Ciebie płytka utworzy w linii prostej ciąg co najmniej dwóch takich samych symboli, otrzymujesz punkty za dany kolor: po jednym za każdy symbol, nie uwzględniając właśnie dołożonej płytki. Każdą z połówek płytki rozpatruje się osobno, licząc punkty w trzech kierunkach (kierunek prowadzący do drugiej połówki płytki nie jest brany pod uwagę).

Za płytkę fioletowo-zieloną gracz otrzymuje dwa punkty fioletowe i jeden zielony. Za pomarańczowo-pomarańczową płytkę zdobywa trzy punkty pomarańczowe.

Kiedy stawia się piramidę?

Jeśli umieścisz płytkę na planszy w taki sposób, że powstanie pojedyncze odizolowane pole (czyli po prostu dziura), od razu umieść tam piramidę. Dostajesz po jednym punkcie za każdy kolor, z którym sąsiaduje piramida (maksymalnie cztery).

Odizolowane pole może powstać również na skraju planszy – otoczone płytkami z trzech albo dwóch stron.

Kiedy można wymienić płytki ze stojaka?

Ważne jest, aby zdobywać punkty za wszystkie kolory w podobnym tempie, bo o wyniku gry przesądzi punktacja koloru, który jest najsłabiej rozwinięty. Jeśli na stojaku nie masz płytki z kolorem, za który masz najmniej punktów, możesz wymienić wszystkie płytki bez utraty ruchu.

Gracz ma najmniej punktów za kolor zielony. W związku z tym, że pośród swoich płytek nie ma żadnej z zielonym symbolem, może (ale nie musi) wymienić wszystkie płytki.

Kiedy należy Ci się dodatkowa kolejka?

Jeśli któryś z Twoich znaczników punktów przekroczy wartość 18 na torze punktacji, wykonaj dodatkową turę. Punkty ponad limit przepadają, ale to i tak nieistotne, bo w Axio liczy się tylko najsłabszy wynik. 

WRAŻENIA

Axio to prosta, prawdziwie rodzinna (od lat 8 do 108) gra logiczna, która z rozgrywki na rozgrywkę pokazuje coraz więcej ciekawych możliwości. Można w nią grać pokojowo, runda po rundzie zbierając punkty za kolejne kolory, można też bardziej agresywnie, blokując przeciwnikowi dostęp do jego najmniej zaawansowanego koloru – czasem kosztem własnego rozwoju. Początkujący gracze często nie doceniają znaczenia piramid, a te potrafią wprowadzić duże zamieszanie na torze punktacji, zwłaszcza, jeśli jednym sprytnym ruchem uda się stworzyć aż dwa odizolowane pola na dwie piramidy. W związku z tym, że o wyniku gry decyduje najsłabszy kolor, trzeba zdobywać punkty równomiernie. O zwycięstwie często przesądzają różnice na poziomie jednego lub dwóch punktów, dlatego emocje pod koniec gry naprawdę sięgają zenitu. Polecam tę grę zarówno dzieciom, dorosłym, jak i dziadkom – proste, ale interesujące dla każdej grupy wiekowej zasady mogą umilić niejedno wspólnie spędzone popołudnie, a ćwiczenie logicznego myślenia jeszcze nikomu nie wyszło na złe.


TYTUŁ: Axio
AUTOR: Reiner Knizia
WYDAWNICTWO: Egmont
ROK WYDANIA: 2018
WIEK: 8+
LICZBA GRACZY: 1–4
CZAS GRY: 40 minut
WYMIARY: 29 × 29 × 7 cm

 

3 thoughts on “Gra z piramidami – „Axio” Egmont”

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *