Reiner Knizia dokonał rzeczy niezwykłej: przeniósł starego poczciwego Tetrisa z ekranów urządzeń elektronicznych na planszę, a dodatkowo umożliwił równoczesną rozgrywkę aż czterem osobom. Poznajcie FITS, rodzinną grę logiczną, która udowadnia, że analogowe rozrywki nie muszą ustępować atrakcyjnością swoim wirtualnym odpowiednikom.

CEL GRY
Każdy z graczy zapełnia klockami swoją planszę w taki sposób, żeby zasłonić jak najwięcej pól biorących udział w grze (kolorowych kwadracików). Oprócz tego w każdej z czterech rund stara się realizować konkretne cele, żeby zdobyć dodatkowe punkty lub żeby uniknąć punktów ujemnych. Zwycięża gracz, który po czterech rundach zgromadzi najwięcej punktów. W trybie solo gracz porównuje swój wynik z tabelą osiągnięć i każdorazowo sprawdza, czy bliżej mu do ucznia, praktykanta czy może eksperta.

ZAWARTOŚĆ PUDEŁKA
64 klocki (16 rodzajów w czterech kolorach: czerwonym, zielonym, niebieskim i żółtym)
4 plastikowe rampy z przezroczystymi pokrywkami
8 dwustronnych plansz (po 2 w każdym z czterech kolorów)
4 kafle startowe (niebieskie)
16 kafli podstawowych (fioletowe)
instrukcja

Klocki
Klocki mają różne kształty i w zależności od liczby kwadratów, z których są złożone, dzielą się na: triomina (3 kwadraty), tetromina (4 kwadraty) i pentomina (5 kwadratów). Można je ułożyć na aż 8 różnych sposobów.


Kafle
Na 16 fioletowych kaflach znajdują się graficzne odpowiedniki 16 rodzajów klocków. W każdej rundzie gracze mają do dyspozycji wszystkie 16 klocków, ale kolejność, w jakiej się pojawiają, jest zawsze losowa. Na 4 niebieskich kaflach początkowych znajdują się 4 pentomina.

PRZYGOTOWANIE
Wybierz kolor klocków i dobierz do nich 2 pasujące kolorystycznie plansze. Zbuduj rampę, umieszczając planszę odpowiednią stroną pod przezroczystą pokrywką. W następujących po sobie rundach będziesz korzystał kolejno z plansz oznaczonych cyframi od 1 do 4.


PRZEBIEG GRY
Gra toczy się przez 4 rundy, a każdej rundzie przypisana jest inna plansza. Każda plansza ma własny system punktacji, ale jedna zasada jest wspólna dla wszystkich czterech plansz: każdy niezasłonięty kwadracik w polu gry przynosi pod koniec rundy 1 punkt ujemny.
1⃣ W pierwszej rundzie otrzymasz 1 punkt za każdy zapełniony klockami rząd.

2⃣ W drugiej rundzie otrzymasz punkty (1, 2 lub 3) za każdy niezasłonięty kwadracik z wartością liczbową od 1 do 3.

3⃣ Podobnie jak w poprzedniej rundzie otrzymasz punkty za każdy niezasłonięty kwadracik z wartością liczbową: dodatnią lub ujemną.

4⃣ W ostatniej rundzie otrzymasz 3 punkty za każdą niezasłoniętą parę takich samych symboli i 3 punkty ujemne za pozostawienie odkrytego tylko jednego symbolu z pary.

Kafle startowe
Na początku każdej rundy dobierz losowo jeden z czterech niebieskich kafli początkowych i umieść na swojej planszy wskazany na niej klocek.
Jak zapełniamy rampę klockami?
Odkryj wierzchni kafel z fioletowego stosu, odnajdź pokazany na nim klocek i umieść go na swojej planszy, pamiętając o kilku zasadach:
– możesz dowolnie przekręcić i obrócić klocek, zanim umieścisz go na rampie
– kiedy zdecydujesz się na jedno z ośmiu możliwych ustawień klocka, umieść go w górnej części rampy, tak żeby wgłębienia na jego powierzchni dopasowały się do wypustek na torze rampy
– przesuwaj klocek w dół do momentu, aż osiągnie dolną krawędź rampy lub oprze się na wcześniej umieszczonych klockach
– w czasie opuszczania klocka po rampie nie możesz go przekręcać ani przesuwać w bok.
Jeśli z jakichś powodów nie będziesz chciał umieścić wybranego klocka na rampie, możesz odłożyć go na bok. (Nie wykorzystasz go do końca danej rundy). Może się zdarzyć, że klocki będą wystawać poza górną krawędź pola gry (z kolorowymi kwadracikami) – te pola nie są brane pod uwagę podczas przyznawania punktów.









WRAŻENIA
Fits to jedna z najprzyjemniejszych rodzinnych gier logicznych, w jakie kiedykolwiek grałam. Jest bardzo ładnie wykonana, ma proste, intuicyjne zasady i ćwiczy przestrzenne myślenie. Dzięki czterem planszom różniącym się zasadami punktowania można dostosować poziom trudności do wieku, doświadczenia i możliwości gracza. Z najprostszą planszą poradzą sobie nawet sześciolatki!
Pod względem mechaniki FITS silnie bazuje na regułach Tetrisa, jednak ze względu na analogowe medium Reiner Knizia wprowadził kilka niezbędnych zmian, dzięki którym gra toczy się gładko, oraz dodał coś ekstra od siebie.
Przede wszystkim zablokował możliwość obracania i przesuwania klocków w trakcie opadania na najniższy poziom: po ustaleniu ułożenia klocka gracz zsuwa go po rampie w granicach wyznaczonych przez wypukłe tory i nie może nim już manipulować.
Wprowadził zasadę klocka startowego, dzięki czemu początkowe ustawienia na rampach poszczególnych graczy różnią się między sobą i gracze nie mogą kopiować swoich ruchów.
Uczynił z FITS grę towarzyską, w której może brać udział do 4 graczy jednocześnie. (Jedynym ograniczeniem jest tak naprawdę liczba zestawów złożonych z rampy i klocków, bo gracze grają równolegle do siebie, każdy na własne konto i nie zachodzi między nimi interakcja).
I wreszcie urozmaicił system punktowania, wprowadzając – począwszy od drugiej rundy – możliwość zdobycia dodatkowych punktów: zarówno dodatnich, jak i ujemnych.
Chociaż po kilkunastu rozegranych partiach powoli zaczyna mi doskwierać ograniczona liczba plansz, moje córki jeszcze przez długi czas będą się zmagać z oryginalną zawartością pudełka.